2-4 spelers, vanaf 8 jaar
20-30 minuten
Auteur: Marc André
Uitgever: 999 Games (2017)
Het spel…
In Majesty heb je de ambitie om koning(in) te worden. Gelukkig staat de troon al een tijdje leeg. Het enige wat je in de weg staat, zijn andere wanna-be’s die (volkomen misplaatst natuurlijk) denken dat niet jij maar zij het meest geschikt zijn om gekroond te worden. Maar wat jullie denken is allemaal irrelevant, uiteindelijk wil het volk een koning(in) die ze welvaart brengt. Al het andere (zoals tafelmanieren, looks en welsprekendheid) zijn van ondergeschikt belang.
Majesty is een kaartspel waarin je ronde na ronde nieuwe werklieden aanneemt die je op verschillende manieren geld opleveren (daarover zo meer). Wie aan het eind van het spel het meeste geld heeft verdiend, wordt de nieuwe koning(in).
Iedere speler legt 8 locatiekaarten voor zich neer. In het midden van de tafel ligt een stapel met karakterkaarten (de werklieden). Van deze kaarten worden er 6 in een rijtje opengelegd. In je beurt kies je één van deze karakterkaarten. De eerste kaart kan je zo pakken. Maar als je liever een andere kaart wil, dan moet je een meeple op elke kaart leggen die ligt voor de kaart die je pakt. Aan het begin van het spel krijg je 5 meeples (tijdens het spel kan je extra meeples verzamelen). Op sommige kaarten staan twee verschillende werklieden. Bij deze kaarten mag je kiezen op welke manier je ze gebruikt. Vervolgens leg je de kaart die je gekozen hebt bij het juiste gebouw (de molenaar in de molen, de brouwer in de brouwerij, etc.) en krijg je geld.
Op ieder gebouw staat aangegeven op welke manier ze gewaardeerd worden als er een nieuwe werknemer wordt aangenomen. Bij de molen krijg je bijvoorbeeld 2 geld voor iedere molenaar die er werkt. De eerste keer dat je een molenaar kiest krijg je dus 2 geld, maar de volgende keer al vier. Sommige gebouwen leveren niet alleen geld op voor de eigen werklieden, maar ook voor andere. Zo krijg je als je een brouwer bij de brouwerij legt niet alleen 2 geld én een meeple per brouwer die je hebt, maar krijgt ook iedere speler (inclusief jijzelf) die ten minste 1 molenaar heeft ook twee geld (de molenaar pikt natuurlijk een graantje mee van een brouwerij doordat hij het graan heeft geleverd).
Tijdens de strijd om de troon is het natuurlijk best onrustig in het koninkrijk. Het is daarom slim om ook wat bewakers in te huren. Naast de inkomsten die dit oplevert, beschermen ze je ook tegen vijandige ridders. Als iemand namelijk een ridder kiest, dan valt die de andere spelers aan. Als je dan niet minstens net zo veel bewakers hebt als de aanvaller ridders, dan belandt een van je werklieden in het ziekenhuis. Gelukkig kan je een kruidenvrouwtje (ook welk heks genoemd) inhuren om de gewonden te genezen.
Het spel is afgelopen na de 12e ronde. Op dat moment is er eerst nog een eindwaardering. In de eindwaardering krijg je eerst het kwadraat van het aantal verschillende werklieden dat je hebt aan geld uitgekeerd (dus als je vijf verschillende typen werklieden hebt, dan krijg je 25 geld). Daarna wordt nog per type werklied gekeken wie er de meerderheid heeft en wordt ook hier geld voor gegeven. Ten slotte krijg je nog boetes voor werklieden die nog in het ziekenhuis liggen. En wie dan het meeste geld heeft wint het spel.
De locatiekaarten zijn dubbelzijdig. De A-kant is net wat makkelijker en vriendelijker dan de B-kant. In de regels raadden ze aan om met A of B te spelen, maar geven ze aan dat je kan experimenteren met onofficiële combinaties van A- en B-kaarten.
…en de waardering
Majesty is een heel licht familiespel. Je hebt het in no-time gespeeld en het heeft een hoog nog-een-keer-gehalte. Het spel is heel simpel: kies een karakterkaart en voer de bijbehorende waardering uit. Het spel vliegt werkelijk voorbij. Dat wil echter niet zeggen dat je er niet bij na hoeft te denken. Het loont namelijk wel degelijk om iets van een strategie te hebben en om in de gaten te houden wat de andere spelers doen. Als je zelf geen wachters hebt en er ligt een ridder, dan is het misschien toch slim om die ridder maar te pakken ook al levert een molenaar in die beurt meer punten op. Ik vind het leuk dat de karakters thematisch op elkaar in werken (de molenaar die ook wat verdient als er meer brouwers komen). Het spel bevat zelfs een beetje humor. Als een dubbel-karakterkaart in het ziekenhuis belandt, dan mag je die kaart als de heks hem geneest van beroep laten veranderen. De tijd in het ziekenhuis is dan een moment voor bezinning geweest. Ineens weet je het: je wilt geen jonkvrouw meer zijn, je wordt een bewaker!
Ik verwacht dat Majesty een breed publiek zal aanspreken. Door de eenvoudige regels en korte speelduur is het heel geschikt voor gezinnen. Ook als je het spel niet kent, dan kan je na een korte uitleg meteen goed meespelen. Voor hardcore spellenliefhebers is het een lekker spellensnackje dat je even kan doen als opwarmer, afsluiter of tussendoortje op een spellenavondje.