2-4 spelers
20-40 minuten
Auteur: Wei-Min Ling
Uitgever: Emperor S4 (2017)
Het spel…
Mystery of the Temples is een spelletje van de Taiwanese uitgever Emperor S4. Ik heb dit spel ongespeeld op Spiel gekocht omdat ik het er zo ontzettend mooi vond uitzien en andere groep die wel een plekje aan een de demo-tafel had bemachtigd, heel positief over dit spel waren. In het spel ben je een avonturier die op zoek gaat naar verborgen tempels om daar magische rune-stenen te verzamelen waarmee je gevaarlijke vloeken kan verbreken.
Aan het begin van het spel wordt het “bord” opgebouwd met kaarten. Op tafel worden 5 grote tempel kaarten in een cirkel gelegd en tussen de verschillende tempels komen telkens 2 wildernis kaarten te liggen. Bij iedere tempel wordt verder nog een stapeltje met rune-stenen kaarten neergelegd. Iedere speler krijgt verder een kaart met een raster er op waarop flonkerende kristallen verzameld moeten gaan worden en waarop een speciale eigenschap staat aangegeven waardoor iedere speler een klein voordeeltje heeft. Ook worden er nog 3 doel-kaarten neergelegd. Er zitten in totaal 6 doel-kaarten in het spel, dus ieder potje heeft een andere combinatie van doelen.
In een spelersbeurt verplaats je telkens je avontuur-meeple maximaal 3 stappen over de cirkel. Je moet daarbij kiezen of je door de wildernis trekt (en dus de tempel-kaarten overslaat) of juist naar de tempels gaat (en dan tel je de wildernis-kaarten niet mee). Helaas mag op elke locatie maar één avonturier staan. Je voert daarna de actie uit die op de kaart waar je op bent geland uit. Vaak betekent dit dat je en bepaalde combinatie van gekleurde kristallen krijgt, maar soms mag je ze ook kristallen ruilen.
Op een tempelkaart mag je ook in plaats van de reguliere actie, een vloek opheffen. Bovenaan iedere tempelkaart staat een spoor van gekleurde kristallen afgebeeld met op de middelste plekken een puntenwaarde er boven. Als je een vloek wil opheffen, dan moet je vanaf de rechterkant of de linkerkant van de kaart de juiste combinatie van kristallen inleveren. Hoe meer kristallen je inlevert, hoe meer punten het je oplevert. Je moet daarbij opletten dat de kristallen op je eigen kristallen-verzamelkaartje ook al netjes in een rijtje lagen.
Gelukkig zijn er speciale acties die je mag uitvoeren door witte kristallen in te leveren waarmee je de kristallen op je bordje van plek kan veranderen om eventuele plaatsings-problemen op te lossen. Elke vloek kan natuurlijk maar één keer opgelost worden, dus je moet een beetje in de gaten houden waar de andere spelers mee bezig zijn.
Als je een vloek opheft scoor je niet alleen direct punten, maar krijg je ook een rune-stenen kaart. Op elke kaart staat een van de 5 verschillende symbolen die ook op de verschillende locatie-kaarten staan. Vanaf het moment dat je een rune-steen kaart hebt, krijg je iedere keer een leuk bonusje als je naar een locatie-kaart met hetzelfde symbool gaat (bijvoorbeeld extra kristallen). Een van de doelkaarten levert altijd bovendien aan het eind van het spel punten op voor het aantal verschillende rune-stenen kaarten dat je hebt verzameld.
Zodra een speler zijn vijfde vloek heeft opgeheven, wordt de ronde uitgespeeld en is het spel afgelopen. Op dit moment krijg je de punten voor het verschillende aantal rune-steen kaarten dat je hebt. Verder worden de andere twee doelkaarten gewaardeerd. Op deze kaarten staat een bepaalde tempel afgebeeld en de speler die daar de meeste vloeken heeft opgeheven, krijgt nog wat bonuspunten. Wie de meeste punten heeft gescoord, wint natuurlijk het spel.
…en de waardering
Mystery of the Temples is echt prachtig om te zien. De kaarten zijn schitterend geïllustreerd en daar komen dan nog de prachtige flonkerende kristallen bij. Het oog is dus wel blij met dit spel, maar de vraag is of het spellenhart ook harder gaat kloppen van dit spel. En helaas moet ik zeggen dat dat niet het geval is. Begrijp me niet verkeerd: Mystery of the Temples is een leuk, vlot tussendoortje, maar het vonkje magie waardoor een gewoon leuk spel een geweldig spel wordt, ontbreekt. Het spel is allemaal een beetje te recht toe recht aan. Er zijn niet echt veel verschillende strategieën die je kan volgen om het spel echt interessant te maken. De strategische keuzes beperken zich namelijk tot zo veel mogelijk verschillende rune-stenen kaarten verzamelen voor de eindtelling of veel dezelfde om vaak de bonussen te scoren en of je snel kleine vloekjes opheft of dat je gaat voor de grote vloeken waar je langer voor moet sparen maar ook meer punten krijgt. Eigenlijk is iedereen lekker bezig om kristallen te verzamelen en die om te wisselen bij tempels. En soms zit je elkaar daarbij dwars, maar meestal is er genoeg ruimte voor iedereen.