Nautilus

Geplaatst door

2-4 spelers
90-120 minuten
Auteur: Brigitte en Wolfgang Ditt
Uitgever: 999 Games (2002)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 2 Gemiddelde: 5]

Het spel …

Atlantis…. zou het ooit bestaan hebben? Nautilus speelt zich af in de verre toekomst onder water. Met behulp van onderzoeksbases worden er onderzeeboten in de diepe oceaan gelaten om schatten te zoeken en misschien ook wel resten van Atlantis te vinden.

Het spel bestaat uit een aantal speelrondes die ieder bestaan uit drie speelfasen. In de eerste fase wordt er gebouwd aan de onderwaterstad. Als je meer mensen wilt hebben kun je een woonbasis aanschaffen, als je je wilt ontwikkelen kun je onderzoeksbases kopen. In het tweede deel van de eerste fase mag je kiezen of je de gekocht bases ook wilt bouwen. Je mag ook wachten tot een volgende ronde. Hoe dieper de oceaan waar je wilt bouwen, hoe hoger de kosten. Naarmate het spel vordert groeit de onderwaterstad steeds dichter naar diepe gebieden.

In fase twee mogen maximaal twee onderzoekers een aantal stappen zetten. Hoeveel stappen is afhankelijk van het aantal trainingsbases die je in gebruik hebt. Een basis van een ander mag je tegen betaling ook in gebruik nemen. Het kopen van bases kan dus ook geld opleveren. Tijdens de derde fase kunnen er onderzeeboten gebouwd worden en in gebruik worden genomen. Voordat je gaat varen mag je peilen of er een interessante schat in de buurt ligt. Als je veel echobases bemand hebt kan je verder peilen dan als je er geen hebt. Na het peilen mag je varen. Hoe meer technische bases je hebt hoe verder iedere boot kan varen. Per boot mag er maar één schat worden gedolven.

Je begint in Nautilus met een hoeveelheid geld en het is de bedoeling dat je aan het eind van het spel juist hebt geïnvesteerd en meer geld hebt overgehouden. Als je niet zuinig met je geld om gaat kan je aan het eind van het spel zonder zitten, wat erg vervelend is. Want bijna alles wat je in dit spel doet kost geld. Zo ook het delven van schatten.

Om te kunnen winnen moet je je evenwichtig ontwikkelen. Je krijgt punten voor de ontwikkeling van je bases. Heb je twee dezelfde bases in gebruikt dan krijg je hier één punt voor. Heb je de meeste in één soort dan levert dit drie punten op. Deze punten tel je aan het eind bij elkaar op en vermenigvuldig je met de punten die je gekregen hebt via het delven van schatten. Soms delf je schelpen die niets waard zijn, maar levende zeewezens zijn één punt waard en goudklompjes zelfs twee. De Atlantis-fiches kunnen ook lucratief zijn. De speler met de meeste Atlantis-vondsten krijgt de meeste punten, de speler die daarna de meeste vondsten had gedaan het tweede aantal punten etc. Wie na de vermenigvuldiging de meeste punten heeft is de winnaar.

… en de waardering

Het is een hele kluif om door de regels te komen. Er zijn veel uitzonderingen en kleine regeltjes. Maar na een paar keer spelen is dat niet zo storend meer, dan weet je de meeste wel uit je hoofd. Wel jammer is dat je in de beurt van een ander inactief blijft. Vooral met langere denkers kan dit vervelend zijn. Je kunt pech hebben met de schatten, wat enigszins frustrerend kan zijn. Want pas als je zelf aan de beurt bent weet je waar je nog kunt bouwen. Maar met snellere types is het wel leuk om te spelen en spannend tot het eind. Verder ziet het spel er mooi uit en zijn de speelstukken aangepast aan het futuristische thema.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *