Ergens dit jaar gaat Pandemic Legacy deel 2 uitkomen. Ik meen dat ik ergens gelezen heb dat het in de zomer (rond juli) ging gebeuren, maar ik kan het bericht niet meer terug vinden. Ik kan in ieder geval niet wachten tot het zo ver is. Pandemic Legacy season 1 was met lichtjaren voorsprong het leukste spel dat ik ooit gedaan heb (lees hier mijn spoiler-vrije recensie als je het spel niet kent of hier mijn eveneens spoiler-vrije final thoughts). Het spel was top, maar wat het naar een hoger niveau tilde was het verhaal dat ontstond tijdens het spelen. Toen ik het aan het spelen was kon ik tegelijkertijd niet wachten om te ontdekken hoe het spel verder ging, terwijl het naderen van het einde van het spel ook betekende dat er een einde aan dit geweldige spel zou komen en dat terwijl ik er nog lang niet genoeg van had. Maar gelukkig komt er nu dus een vervolg!
Vorig jaar op Spiel werd de voorkant van de dozen van Season 2 al getoond. Ik was hier heel blij mee, want het betekende dat er inderdaad een season 2 zou gaan komen en dat daar schijnbaar zelfs al hard aan gewerkt werd. Ook kan je er wellicht al iets over afleiden over de verhaallijn in het spel. Net als bij Season 1 kan je het spel in twee verschillende dozen kopen. De inhoud van de dozen is hetzelfde, maar op deze manier kan je met twee groepen spelen en de spellen uit elkaar houden. Ik moet wel zeggen dat ik de kleuren van de dozen een stuk minder aantrekkelijk vindt dan bij season 1. Season 2 komt in een zwarte en een oranje/bruine variant. De plaatjes die er op staan doen mij aan actie films denken waar mensen in moeilijke omstandigheden iets proberen te bereiken. De dozen hebben ook wel een beetje een militaire sfeer. En op beide dozen zie je een soort zee of grote rivier. Wat je in ieder geval niet ziet is wetenschappers of dokters en dat is opvallend voor een Pandemic-spel. Het spel lijkt dus een minder medisch/wetenschappelijke insteek te hebben.
Afgelopen week is er naast de voorkant ook een foto naar buiten gekomen met de achterkant van Season 2. En hier is nog veel meer interessante informatie uit af te leiden over het spel. Ik zal jullie in dit blog meenemen met wat ik afleid aan de achterkant.
Allereerst is het weer een spel voor 2 tot 4 spelers met een speelduur van circa een uur. De leeftijdsgrens is echter wel een jaartje opgetrokken, namelijk tot 14 jaar. Dit betekent vast dat het spel wat complexer is geworden.
Ook staat er op de achterkant al wat er in de doos zit. In de doos zitten een bord, 10 karakter-kaarten, 4 pionnen, 9 supply centers (de vervanger van de onderzoeksstationnen wellicht?), 5 tokens, 36 supply-cubes, 53 player-cards, 27 infection cards, 82 legacy-cards (dat zijn er 20 meer dan in season 1!), 4 haven worker cards, 6 dossiers en een reference card. Op een vagere foto van de doos kan ik het hele vakje zien en daar staat een woord dat ik niet kan lezen en daarna “and much more”. Ik hoop dat dat onder dat “veel meer” in ieder geval weer van die leuke zwarte doosjes gaan vallen die je af en toe tijdens het spel open mag maken en waaruit allemaal verrassingen komen. Ik zou het echt jammer vinden als die er niet in zitten (tenzij ze iets anders net zo fantastisch hebben verzonnen natuurlijk).
Links op de doos wordt in een blauw vlak iets meer verteld over de verhaallijn van het spel. Het spel speelt zich 70 jaar na een grote plaag af. De plaag kwam uit het niets en de meeste mensen stierven binnen een week zonder dat iemand er wat aan kon doen. Maar sommige mensen hebben de plaag overleefd door op de zee te gaan wonen op drijvende havens. Vanuit deze havens worden voorraden naar het vaste land gestuurd in de hoop dat de mensheid niet uitsterft. Een aantal grote steden staat nog met elkaar in contact, maar het contact met heel veel andere steden is verbroken. Het spel start met een klein groepje mensen dat op pad wordt gestuurd om te ontdekken wat er in de rest van de wereld is gebeurd…..
Het thema van het spel past dus wel goed bij de voorkant van de dozen. Het spel speelt zich af in een post-apocalyptische tijd. Het doet mij denken aan de sfeer uit de boeken van Justin Cronin (De oversteek triologie). De spelers van het spel zijn vast de mensen die op pad worden gestuurd om de wereld te ontdekken. Dit lijkt mij een uitstekend uitgangspunt voor een legacy-spel.
Op de achterkant van het spel staat het speelbord afgebeeld. Ik moest even een paar keer kijken voor ik doorhad wat er op het bord afgebeeld was. Wat je ziet is de grote oceaan (in het lichtblauw) met de randen van Zuid-Amerika, een stukje Noord-Amerika, Europa en Afrika (in het geel). Dit is vast het deel uit de wereld dat nog bekend is en de rest moet weer (her)ontdekt worden. Op het bord staan de bekende pionnen, onderzoeksstations (al zijn dat vast supply stations in dit spel) en virus-blokjes (of zouden dat supply-cubes zijn?). Ik vind het overigens opvallend dat alle blokjes dezelfde kleur hebben (grijs). Wat zou dit betekenen? Ook staan er drie gekleurde bollen op de plaats waar je normaal bijhoudt welke ziektes er zijn genezen. Onder deze bollen staat een vak voor de plague-cubes. Maar wat deze bollen precies zijn weet ik niet. Er is in ieder geval geen ruimte om de virussen te laten muteren (zoals in season 1 gebeurde). Verder zien we een incidenten-spoor (vast om de uitbraken bij te houden), een vak voor de doelen (objectives) zoals we ook uit Season 1 kennen en spelerskaarten. Onder het objectives-vak staat een spoor om bij te houden in welk scenario je zit. Opvallend is dat hier 13 vakjes staan, terwijl er in season 1 12 vakjes stonden (vernoemd naar de maanden van het jaar). Bovendien staan er nog twee cirkels met het 10 en 11 naast. Ik heb geen idee wat deze cirkels betekenen al valt me wel op dat de nummers aansluiten op de nummers van de het Legends-spoor dat links onder op het bord staat. Dit is een nieuw element en ik ben heel benieuwd naar waar het voor dient.
Rechts op de achterkant van de doos staat heel kort waar het spel om draait (welke mechanismen staan centraal). Als eerste wordt het ontwikkelen van je karakter genoemd. Dit zat ook al in season 1 en beviel mij en de mensen waar ik mee speelden heel goed. Wij vonden het leuk om de karakters grappige namen te geven en zich te laten ontwikkelen via upgrades en scars. Dit droeg heel erg bij aan het verhalende karakter van het spel. Het tweede mechanisme dat genoemd wordt is dat je de wereld gaat ontdekken. Dit stond ook al in het verhaaltje. Waarschijnlijk gaat de wereldkaart langzaamaan ingevuld worden tijdens het spel (met stickers? door een laag weg te krassen?). Het laatste mechanisme wat genoemd wordt is dat je populaties gaat helpen overleven. In Pandemic moest je altijd mensen redden door ze te genezen en een geneesmiddel uit te vinden. Helpen roept bij mij toch meer het beeld op dat je mensen moet helpen om zelf te overleven, misschien door ze de middelen te geven om zelf voedsel te genereren of huizen te bouwen. Op dit plaatje staat ook een zwart vakje met een 4 met een pijn naar een vakje met een 3. Zou dit een sticker zijn die je op het bord plakt als het beter gaat met de mensen? Ik ben benieuwd!
Verder zien we op het bord al een paar spelerskaarten en een karakterkaart afgebeeld. We zien spelerskaarten in twee kleuren (blauw en geel) met plaatsnamen er op. Op een andere plek op de doos staan ook nog zwarte kaarten. Mogelijk zijn er dus maar 3 kleuren infectie-kaarten en sluit dat aan bij de drie bolletjes op de kaart. In alle Pandemic-spellen moet je proberen om setjes kaarten van een kleur te verzamelen om zo een geneesmiddel te vinden. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je hier een set compleet hebt. De spelerskaart heeft lekker veel vakjes voor upgrades. En er lijkt een soort ontwikkelspoor onderaan het kaartje te staan waar je iets kan bijhouden. Het is niet goed te zien, maar het lijkt wel of er cijfertjes onder de vakjes staan. Maar misschien probeer ik overal iets in te zien en is het gewoon een decoratief randje.
Op de achterkant zien we ook al twee van de dossiers afgebeeld staan. In season 1 zaten er allemaal stickers met allemaal verschillende functies in deze mappen (extra upgrades, nieuw spelregels, nieuwe dingen voor op het bord). Ik verwacht dat ook in deze dossiers dit soort zaken gaan zitten. Verder zien we nog wat afbeeldingen die vast bedoeld zijn om de sfeer van het spel mee te geven. In season 1 hadden de dossiers een zakelijke uitstraling, hier doen ze me denken aan oud vergeeld papier. Dat sluit dan weer prima aan bij het thema. Als bijna de hele mensheid is uitgestorven dan kunnen de overlevende vast een flinke tijd teren op al het papier en alle andere dingen die achter zijn gebleven.
Dit is wat ik aflees uit de paar plaatjes die nu beschikbaar zijn van hopelijk mijn favoriete spel van 2017. Ik krijg het gevoel dat dit meer een ontdek en ontwikkel spel gaat worden dan dat het gaat draaien om het beter maken van zieke mensen. En er zal vast een mechanisme in zitten dat voor tegenslag zorgt die overwonnen moet worden door slim samen te werken. Dit past heel goed bij een Legacy-stijl spel. Tegeliijkertijd doet me dit denken aan Seafall, het andere Legacy spel van de Rob Daviau (de co-auteur van Pandemic Legacy 1 en 2). De reacties op dat spel zijn duidelijk minder positief dan die op Pandemic Legacy season 1. Maar wellicht geeft dat ook weer de kans om te leren van je fouten waardoor Season 2 toch weer een knaller gaat worden.
Ik ben echt super benieuwd naar dit spel en kan niet wachten tot ik het kan gaan kopen én spelen. Het is natuurlijk ontzettend moeilijk om een opvolger te maken voor een spel dat zo populair is als Pandemic Legacy season 1 (het stond binnen no time op nummer 1 op Boardgamegeek en heeft die plaats nog steeds niet afgestaan), maar ik hoop echt dat het gelukt is. Overigens is op BoardgameGeek ook een discussie gaande naar aanleiding van de nu beschikbare informatie (zie hier). Daar hebben sommige mensen ook nog de teksten op sommige kaarten gelezen. Kijk dus ook vooral daar even als je het leuk vindt om ook nog andere invalshoeken te lezen over wat we mogelijk zien op de achterkant van Pandemic Legacy Season 2.
Dank! Ik ook.
Leuk stukje Dagmar, ik kan niet wachten tot we weer mogen beginnen!