Chronicles of Crime

1-4 spelers
60-90 minuten
Auteur: David Cicurel
Uitgever: 999 games (2018)

[Aantal: 1 Gemiddelde: 3]

In de jaren ’80 kwam er bij mijn beste vriendin een computer in huis. Op die computer stonden ook een paar spelletjes, waaronder Where in the world is Carmen Sandiego. In dit spel was je een detective die op zoek moest gaan naar Carmen Sandiego. Je begon dan in de plaats waar hij het laatst gezien was en moest daar op zoek gaan naar aanwijzingen waar Carmen naar toe was gevlucht. Dit deed je door verschillende locaties te bezoeken en daar te “praten” met de aanwezigen. Bij de bank konden ze je bijvoorbeeld informatie geven over welk geld hij had gewisseld en bij het reisbureau of hij vliegtickets had geboekt. Als je ontdekt had naar welke plaats Carmen ging, dan ging je naar het vliegveld om de achtervolging in te zetten. Ik kan me niet herinneren dat we Carmen ooit gevonden hebben, maar wel dat we het heel leuk vonden om de verschillende hints te combineren. Chronicles of Crime deed mij heel erg aan Where in the world is Carmen Sandiego denken, maar dan natuurlijk wel in een eigentijdse vorm.

Chronicles of Crime is een coöperatief spel waarin je (samen) een politieman speelt die misdaden moet gaan oplossen. Het spel wordt aangestuurd door een (gratis) app die je op een smartphone moet zetten. In de app kies je welk scenario je wilt spelen en vervolgens geeft de app je de informatie die nodig is om met spelen te beginnen door aan te geven welke locatiekaarten en personenkaarten je uit de doos op tafel moet leggen. Op alle kaarten staan QR-codes die je tijdens het spel moet scannen om informatie te krijgen.

Vervolgens kies je naar welke locatie (meestal de crimescene) je wilt gaan en scan je de QR-code van deze locatie met je smartphone. Je krijgt dan op je smartphone een tekstje te lezen over die locatie, bijvoorbeeld hoe het er uit ziet of welke personen je aantreft. Op sommige locaties kan je met je telefoon vervolgens naar aanwijzingen zoeken. Als je dit doet dan kom je in een 360 graden plaatje terecht waar je door je telefoon rond te draaien alles kan bekijken (als je wilt en over een 3D-bril beschikt dan kan dit zelfs in 3D).

Op de crimescene zie je bijvoorbeeld het slachtoffer en wellicht wel een moordwapen of andere voorwerpen die hints kunnen opleveren. In een apart stapeltje kaarten zoek je dan vervolgens het kaartje met de bijbehorende omschrijving op (bijvoorbeeld voetafdrukken en sporen). Ook van dit kaartje kan je weer de QR-code scannen om zo meer te weten te komen. Op locaties kan je ook met de daar aanwezige personen praten door hun QR-codes te scannen en ze vervolgens vragen te stellen door de QR-kaarten van de personages of voorwerpen te scannen waar je vraag over gaat.

Je kan verder nog experts inschakelen (een arts, hacker, wetenschapper of criminoloog) door hun QR-codes te scannen en vervolgens de QR-kaarten van de personages of voorwerpen te scannen waar je vraag over gaat (de arts kan bijvoorbeeld een lijk onderzoeken of de hacker een telefoon).

Op deze manier verzamel je stukje bij beetje de informatie die nodig is om de zaak op te lossen. Als je de oplossing gevonden denkt te hebben, ga je terug naar het hoofdbureau (door de QR-code te scannen) en vervolgens op de “los de casus op” knop in de app te drukken. Je krijgt dan een aantal vragen die je moet beantwoorden over de misdaad om te bewijzen dat je de zaak echt opgelost hebt.

Als je het spel koopt, dan krijg je toegang tot 6 scenario’s (waaronder de tutorial). Daarna kan je via de app extra scenario’s kopen. Er staan er al een aantal in en er zijn meer op komst.

Ik heb dit spel solo gespeeld en me daar kostelijk mee vermaakt. Zelfs de tutorial is al best uitdagend om op te lossen en de andere scenario’s die ik gespeeld heb vond ik ook echt lastig. Ik werd een paar keer leuk verrast door de wendingen die mijn zaak nam. Je moet echt goed om je heen kijken om alle aanwijzingen te vinden en de juiste vragen aan de juiste personen stellen. In het spel komen bovendien ook altijd voorwerpen en personages voor die niet bijdragen aan de oplossing dus het loont om even na te denken voor je als een malle QR-codes gaat scannen.

Het hangt van de groep af of dit spel geschikt is voor meerdere spelers. Je moet er dan namelijk wel op letten dat je alle informatie eerlijk deelt en iedereen de kans geven om QR-codes te scannen. Dit spel wil je niet doen als een alfa-speler de smartphone monopoliseert en de andere spelers er alleen nog maar als toehoorder bij zitten. Aan de andere kant, meer mensen weten meer dan één en daardoor lukt het misschien wel om de zaak sneller op te lossen. Met een sociale groep zal het vast heel leuk zijn om samen aan de zaken te werken.