Muse

Geplaatst door

4 of meer spelers, vanaf 8 jaar
30 minuten
Auteur: Jordan Sorenson
Uitgever: 999 Games (2018)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 2 Gemiddelde: 3.5]

Het spel…

Een van de moeilijkste dingen van het ontwerpen van een succesvol spel is dat van het bedenken van een leuk nieuw spelidee. Als dat dan lukt duurt het niet lang of er verschijnen veel navolgers. Dixit bracht ons het geven van cryptische omschrijvingen bij surrealistische illustraties. Al snel kregen we een mix tussen Dixit en Cluedo (Mysterium), Dixit met je ogen dicht (When I Dream) en kort geleden Dixit in teams: Muse.

Muse was een grote hit tijdens Spiel 2017 en het duurde niet lang dat ook andere uitgevers het oppikten. In Nederland was het 999 Games dat toesloeg.

Je speelt Muse in twee teams van twee of meer spelers. Om beurten krijgen de teams zes geïllustreerde kaarten en twee kaartjes met een instructie. Ze kiezen van beide soorten uit en geven die aan een speler van het andere team. Deze speler moet dan op basis van de instructie de illustratie aan zijn teamgenoten omschrijven. Dat kan door middel van handgebaren, een kleur, een meubelstuk of noem maar op.

Nadat de speler de omschrijving heeft gegeven, wordt de kaart met het plaatje met de andere vijf geschud en opengedraaid. De teamgenoten moeten nu raden welke de juiste is. Hebben ze dat goed, dan is de kaart voor hen. Is het fout, dan is de kaart voor het andere team. Het team dat als eerste vijf kaarten verzamelt wint het spel.








…en de waardering

Muse heeft een leuk spel idee misschien nog wel leuker gemaakt. Een probleem van Dixit is dat het moeilijk kan zijn om een omschrijving te bedenken die vaag genoeg is maar toch niet te vaag. Het gebeurt daardoor erg vaak dat iedereen het fout of juist goed raadt. Bij Muse heb je daar geen last van: je probeert je kaart zo goed mogelijk te omschrijven, want je wilt juist dat het geraden wordt.

Daar komt wel een ander nadeel bij kijken: niet alle instructiekaarten zijn even eenvoudig. Met sommige is het ontzettend moeilijk om een goede omschrijving te geven, met andere is het een makkie. De uitbreiding Awakenings lost dit op door de instructiekaarten een waarde te geven: moeilijke leveren meer punten op en het doel is nu punten scoren.

Fans kan ik aanraden om de uitbreiding te kopen, al was het maar vanwege de extra kaarten. Een voor de mensen die Muse helemaal niks vinden: wie zijn jullie?




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *