Patchwork Doodle

1-6 spelers (vanaf 8 jaar)
20 minuten
Auteur: Uwe Rosenberg
Uitgever: 999 games (2019)

[Aantal: 2 Gemiddelde: 3]

Patchwork is een ontzettend leuk tweepersoons spelletje van Uwe Rosenberg waarin je een quilt in elkaar moet knutselen uit kleine lapjes stof. Vorig jaar verscheen er al een vereenvoudigde versie van dit spel (Patchwork light) en dit jaar volgde een doodle-versie. Doodles zijn de kleine tekeningen die mensen gaan maken als ze zich een beetje zitten te vervelen tijdens een vergadering (ik heb een voorkeur voor bloemen en abstracte patronen). Zou Uwe dit spel soms bedacht hebben terwijl hij zich ergens zat te vervelen?

In Patchwork Doodle krijgen alle spelers een briefje voor zich met daarop een raster van 9 bij 9 vakjes. Op dit briefje ga je tijdens het spel je quilt in elkaar knutselen. Je gebruikt daarvoor de stukjes stof die afgebeeld staan op de kaarten die in het midden van de tafel in een cirkel worden gelegd. Maar voor het zo ver is, trekt iedere speler een startkaart met een stuk stof van zeven vakjes groot. Deze vorm teken je op je briefje als begin van je quilt.

Aan het begin van elk van de drie rondes liggen er telkens acht kaarten op tafel waarop de stukjes stof voor de quilts afgebeeld staan. Er zijn stukjes stof in verschillende (tetris-achtige) vormen en van verschillende grootte. Aan het begin van iedere beurt gooien de spelers met een dobbelsteen en zetten ze een mannetje net zo veel stapjes naar voren als het gegooide getal. Vervolgens mogen (niet moeten) alle spelers het stukje stof natekenen op hun briefje met één van de zes gekleurde potloden.

Vier keer tijdens het spel mag je een speciale actie uitvoeren. Je kan een keer in plaats van het stuk waar het mannetje op staat één van de aangrenzende stukken kiezen, een keer een stuk van één vakje extra inkleuren en een keer een vorm in gedachten in twee delen knippen en één van deze delen gebruiken. En als vierde speciale actie mag je één van deze drie speciale acties nog een tweede keer doen.

Na iedere zes beurten volgt een telling. In iedere telling kijk je wat je grootste rechthoek is waarvan alle vakjes netjes zijn gebruikt. Dit rechthoek levert punten op. Je berekent hiervoor eerst het kwadraat van het grootste vierkant in deze rechthoek en daar tel je nog één punt bij op voor elke rij binnen de rechthoek.

Na de derde telling is het spel afgelopen. Wie dan de meeste punten heeft wint het spel.

Patchwork Doodle is een leuke variant van het bekende puzzel-spelletje. Het puzzeltje wat je aan het maken bent, is wel een stukje simpeler doordat de stukjes makkelijker op elkaar aansluiten (minder rare grillige vormen). Voor de momenten dat het dan toch nog een beetje lastiger wordt, kan je vervolgens één van de vier speciale acties uitvoeren. Het voordeel van het versimpelen van de puzzel is dat dit spel ook goed met kinderen gespeeld kan worden. Het nadeel is dat Patchwork Doodle voor verwende veelspelers net wat te licht is (het had wel wat uitdagender gemogen).

Ik vond het ook echt leuk om de vakjes zelf in te kleuren. De meegeleverde potloden vond ik alleen niet zo lekker kleuren doordat ze nogal hard waren. Ik heb thuis daarom mijn kleurpotloden opgezocht en met die potloden gekleurd (met als extra voordeel dat ik nog meer kleuren had om uit te kiezen). In de spelregels wordt aangeraden om je (zeker als je met langzame spelers speelt) helemaal uit te leven op het inkleuren van de stukjes stof, bijvoorbeeld door er kleine figuurtjes in te tekenen. Ik heb dit niet gedaan omdat mijn medespeler sneller (lees: slordiger) kleurde en ik dus de tijd niet had. Maar het lijkt me erg leuk om dit wel een keer te doen (als iedereen het doet, maakt het niet uit dat de vaart een beetje uit het spel gehaald wordt).