Saga

Geplaatst door

2-4 spelers
45 minuten
Auteur: Wolfgang Kramer en Horst-Rainer Rösner
Uitgever: 999 Games (2004)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 1 Gemiddelde: 5]

Het spel …

Kosmos introduceert zo nu en dan een nieuwe reeks spellen met bijbehorend formaat doos. De nieuwste reeks is er een van kaartspellen. Het formaat is weer vierkant, iets kleiner en hoger dan de spellen voor twee. De vier eerste spellen uit deze reeks zijn ook door 999 in Nederland uitgebracht. Bij de nieuwe reeks zijn direct wat grote namen gehaald; zo is Saga van de hand van Wolfgang Kramer en Horst-Rainer Rösner, het duo dat ook al verantwoordelijk was voor het aardige familiespel Tycoon. Op basis van de auteurs heb ik het spel blind gekocht. Vaak gaat dat goed, maar niet altijd.

In Saga proberen de spelers gebieden te veroveren met hun riddermachten. Er zijn zes verschillende gebieden, ieder met een eigen kleur. Elke speler krijgt een vaste set kaarten, met daarop ridders in dezelfde zes kleuren. De ridders hebben een sterkte van 1 tot 4. Er is een extra set ridderkaarten, die wordt verdeeld over de gebieden. Zo begint ieder gebied met een bescheiden verdediging.

Door het uitspelen van ridderkaarten formeer je legers om de gebieden te veroveren. Iedere kleur mag maar één keer in een leger voorkomen. De eerste ridder van het leger bepaalt welk gebied aangevallen wordt. Na het uitspelen van een ridder kijk je of de totale kracht van je leger groter is dan de verdediging van het aangevallen gebied. Als dat zo is, krijg jij dat gebied, en wordt je aanvalsleger omgeschoold tot verdediging. Als je het gebied van een ander inpikt, moet die speler alle verdedigende kaarten weer in de hand nemen.

De controle van een gebied levert je punten op. Daarnaast hebben de gebieden speciale eigenschappen, die tijdens het spel of bij de puntentelling aan het einde van pas komen.

Het spel eindigt direct als een speler zijn laatste kaart uitspeelt. Naast de reeds verdiende punten krijg je punten voor verdedigingslegers bij je gebieden, en strafpunten voor ridders die je nog in de hand hebt. De speler met de meeste punten wint.

… en de waardering

Saga is wat je noemt een moeizaam spel. Om een net veroverd gebied niet meteen te verliezen, verdient het aanbeveling om een gebied met een zo groot mogelijke overmacht in te nemen. Daarom kun je je aandacht eigenlijk alleen richten op een gebied tegelijk. Als iemand anders daar ook voor gaat, is de kans groot dat je het snel weer kwijt raakt, en weer met je hand vol kaarten zit. Gebieden wisselen vaak van eigenaar, zodat de balans in het spel voortdurend heen en weer schiet. Het is vaak onduidelijk wat je moet doen, en dat is ook wat ik me vaak heb afgevraagd. In verschillende spelletjes heb ik erg veel en erg weinig punten gescoord, maar ik kan niet achterhalen wat ik nu anders heb gedaan. In potentie is Saga vast een aardig spel, maar het is voor mij te taai om er grip op te krijgen.

Van de nieuwe Kosmosserie ziet Saga er erg mooi uit. Helaas is het spel niet heel erg origineel. Het is weer zo’n typisch verzamel kaartspel waarbij je voor een reeks moet sparen. Daar komt bij dat het einde soms tot erg oneerlijke en onrepresentatieve uitslag kan leiden. Pakt de speler die het spel beëindigt namelijk net een gebied van jou af waar je heel veel punten had liggen, dan worden dat allemaal strafpunten en kan je van potentiële winnaar makkelijk als laatste eindigen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *