2-4 spelers
90 minuten
Auteur: Gerd Deininger en Andreas Michaelis
Uitgever:
Queen Games
(2000)
Het spel …
Bij Silberzwerg is het de bedoeling om geld te verdienen. Dit kan door edelstenen te delven (er zijn vier kleuren), en deze te verkopen of er een werk mee uit te voeren. Op het speelbord ligt voor iedere speler een kaartje met daarop 8 edelstenen afgebeeld: een werk. In het midden liggen twee niet persoonsgebonden werken. Als het een speler lukt precies deze stenen te verzamelen en in te leveren krijgt de speler daar een aantal zilverstukken voor. Hoe moeilijker een opdracht, hoe meer geld er mee te verdienen valt; en hoe langer je er over doet, hoe minder het werk weer waard wordt. Als je na vier beurten een werk nog niet uit hebt kunnen voeren, moet je soms zelf zilverstukken betalen!
Iedere speler heeft 2 grote en vier kleine dwergen om acties mee uit te voeren tijdens een beurt. Op een kaartje achter je scherm leg je de dwergen op een plaats neer, die gelijk staat aan een bepaalde actie. De grote dwergen kunnen in worden gezet als schaduwdwerg of als zilverdwerg. De schaduwdwergen zijn echte pestdwergen: zo kun je er 2 dwergen van anderen mee wegjagen of bijvoorbeeld twee edelstenen van een ander mee stelen. De zilverdwerg is een handelaar, die het geld binnen brengt. Je kunt een zilverdwerg een bepaalde kleur edelsteen laten kopen, zorgen dat er een werk uitgevoerd mag worden, of edelstenen verkopen. De kleine dwergen zijn de werkers. Je zet ze bij een bepaalde kleur en mogen ieder één edelsteen delven.
De prijzen van de stenen worden bepaald door het aantal kleine dwergen dat die beurt bij een kleur zijn ingezet. Bij Silberzwerg komt het dus aan op een juiste timing. Koop edelstenen bij een lage prijs en verkoop ze bij een hoge. Zorg dat je een kleur kiest waar geen schaduwdwerg wordt ingezet, of je loopt het risico om weggejaagd te worden. De volgorde is hier ook van belang. De startspeler mag als eerst zijn schaduwdwergen hun werk laten doen, en daarmee weer andere schaduwdwergen weg jagen. En als de mijn van een bepaalde kleur al leeg gehaald is heeft een volgende speler pech gehad, en loopt edelstenen mis. Het spel eindigt als één speler 600 zilverstukken heeft verdiend, of als alle werken van het bord zijn verdwenen.
… en de waardering
Silberzwerg is een erg leuk spel, en ieder kan het op zijn eigen manier spelen. Er zit genoeg spanning in het spel: je wilt een werk uitvoeren, maar zal een dwerg die je hiervoor nodig hebt weg gejaagd worden? Voor pestkoppen is dit een gewilde tactiek. De speculanten voelen zich te goed om een werk uit te voeren en zullen zich toeleggen op het kopen en verkopen van edelstenen. Mensen die van spellen houden waar je je eigen gang kunt gaan slaan aan het verzamelen en voeren op regelmatige basis werken uit. De beste tactiek om te winnen is natuurlijk een combinatie van deze drie. Met een lichte voorkeur aan het eind van het spel voor speculeren. Wat ook erg fijn is, is het grabbelen in je edelsteenzakje en de glazen steentjes door je hand laten rollen. Minpunt is het einde. Dit komt of erg abrupt (zodra de 600 zilverstukken is bereikt houdt het spel op, zelfs de ronde wordt niet afgemaakt) of kan heel lang duren (als er nog maar één speler met een werk over is, en de rest niets anders kan dan pesten of speculeren). Ik zou de tip geven bij 600 punten de ronde nog af te maken, en als er nog maar één werk op het bord is het bij één laatste ronde te houden.
Plannen en timining: daar komt het op aan bij Silberzwerg. Je kunt voor een groot deel je eigen koers varen, maar af en toe een gok wagen of je medespelers dwarszitten is onontbeerlijk. Een heerlijk spel, dat helaas wat lijdt onder de rare manier waarop het spel soms kan eindigen. Silberzwerg is zeer de moeite waard, maar op raadselachtige wijze altijd wat onopgemerkt gebleven. Een van de vele leuke spellen uit het goede spellenjaar 2000.