Morgenland

Geplaatst door

3-5 spelers
60-90 minuten
Auteur: Richard Breese
Uitgever: 999 Games (2000)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 4 Gemiddelde: 4.3]

Het spel …

Tijdens Spiel 1998 was het spel Keydom, door auteur Richard Breese in eigen beheer ontwikkeld, het succes van de beurs. Reden genoeg voor Hans im Glück om zich over het spel te ontfermen en het ruim een jaar later als Morgenland te presenteren.

Zoals de naam al aangeeft, speelt Morgenland zich af in de Oriënt. De spelers proberen zoveel mogelijk machtige artefacten te verzamelen in het paleis van de kalief, te betalen met schatten. Het bord bestaat uit drie delen, met in totaal vijftien velden. De onderste vijf velden zijn de drakengrotten, waar de spelers schatten kunnen verzamelen als de draken uithuizig zijn. Het middelste gedeelte is de stad, waar je allerlei leuke dingen kunt halen, zoals toverkaarten en extra schatten. Het bovenste gedeelte is het paleis van de kalief, dat door een schildwacht bewaakt wordt, en waar de kostbare artefacten liggen.

Iedere speler beschikt over een set van acht fiches, genummerd van 1 tot 9, waarbij de 3 ontbreekt. Als een speler aan de beurt is, legt hij een van zijn fiches gesloten neer op een van de velden. Als alle spelers al hun fiches hebben neergelegd, wordt per veld gekeken hoeveel punten alle spelers daar hebben neergelegd. In de drakengrotten krijgen enkele spelers schatten, in de afzonderlijke kamers van het paleis mag alleen de speler met de hoogste inzet een artefact kopen. Maar pas op: je moet zoveel schatten betalen als je inzet bedraagt. Heb je bijvoorbeeld je fiches met 5 en 2 ingezet, dan kost het je vijf schatten van dezelfde kleur, en nog eens twee schatten van een andere kleur. Je moet dus goed plannen hoe je je artefacten wilt betalen, en hoe je aan de benodigde schatten moet komen. En vergeet niet dat je alleen toegang tot het paleis krijgt als je genoeg hebt ingezet bij de schildwacht. Zoniet, dan kost dat je extra kostbare schatten…

Uiteindelijk doel van het spel is om de meeste artefacten te verzamelen, maar het leuke is dat je de artefacten ook in kunt zetten tijdens het spel. Sommige leveren extra invloed, andere staan je toe om toverkaarten in te zetten, of andermans toverkaarten te blokkeren. Deze toverkaarten geven weer een extra dimensie aan het spel. Vooral als je denkt dat je planning precies goed loopt, kan een goed getimede toverkaart van een tegenstander je hele plan in de soep laten lopen.

… en de waardering

Morgenland is een erg tactisch spel, waarbij ook nog een stukje bluf om de hoek komt kijken. Je moet een speelronde goed plannen, en vooraf bedenken wat je wilt bereiken en vooral hoe. Daarbij zul je er achter komen dat die armzalige acht fiches vaak veel te weinig zijn, en dat je medespelers akelige verrassingen voor je in petto kunnen hebben. Een zeer onderhoudend spel, dat zeker vaker op tafel zal verschijnen.

Morgenland is een subliem blufspel. Je moet wel heel koelbloedig zijn als je tijdens het spelen van dit spel rustig op je stoel kan blijven zitten. Het is mij in ieder geval nog nooit gelukt. Doordat je vakje voor vakje gaat waarderen, blijft het spel constant spannend. Zelfs als je achterstaat, krijg je nog een kick als het je lukt om een artefact op slinkse wijze voor de neus van een tegenstander weg te snaaien. Door dit soort hoogtepuntjes is dit zelfs een spel waar je van genoten kan hebben ondanks een nederlaag. Ik geef dit spel dan ook de maximale waardering.

Door de telling bij elk hokje op het bord, is er een continu spanning tijdens het spel aanwezig. Duurt het inzetten van de fiches in de eerste keren dat je het spel speelt nog lang, later neemt dit maar even in beslag, en blijft het tempo er dus in. Je bent nooit zeker van je zaak, je weet nooit wat je tegenstander heeft ingezet. En als je dan een telling hebt gewonnen kan een tegenstander dit misschien nog ongedaan maken door middel van toverkaarten of artefacten. Dit is echt zo’n spel op de rand van een waardering. Als het zou kunnen zou ik een 4.5 geven, helaas staan wij dat onszelf niet toe, en moet ik kiezen. De onvoorspelbaarheid maakt het tot een heel spannend spel, maar verhoogt daarmee ook de geluksfactor. Vandaar dat ik kies voor een 4

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *