Bloom

Geplaatst door

2-5 spelers
45 minuten
Auteur: Alexander Roche
Uitgever: QWG (2008)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 2 Gemiddelde: 3]

Het spel …

In een wereld vol Middeleeuwse bouwmeesters en vechtende soldaten is het wel verfrissend als je eens een wat vrouwelijker spelthema tegenkomt. Tuinieren bijvoorbeeld, het onderwerp van Bloom.
In Bloom maken de spelers een gezamenlijke bloementuin door het leggen van kaarten. Die kaarten bestaan uit negen vakjes, waarvan er één tot negen gevuld zijn met bloemen. Iedere speler heeft een eigen setje van negen kaarten in zijn of haar kleur. Een kaart mag je op eerder gespeelde kaarten leggen, waarmee je bloemen kunt bedekken. Op die manier ‘pluk’ je bloemen, waarmee je een boeket kunt samenstellen. Een boeket levert punten op. Hoe meer verschillende bloemen er in een boeket zitten, des te meer punten.

Maar ja, je wilt natuurlijk niet dat anderen jouw bloemen zomaar ongevraagd plukken. Daar heb je zelf plannen mee, en bovendien leveren bloemenvelden aan het eind ook nog flink punten op. Om het je collega-tuinlieden wat moeilijker te maken, mag je na het leggen van een kaart je tuinman op een bloemveld (ver)plaatsen. Heb je genoeg zichtbare bloemvelden, dan mag je ook een huisdier of zelfs een fraai prieel inzetten. Die zaken mogen niet bedekt worden door kaarten en zijn dus een mooie sta-in-de-weg. Jammer alleen dat je medespelers ze ook gebruiken.

Het spel is afgelopen als iedereen al zijn kaarten gespeeld heft. Er volgt nog een eindafrekening op basis van bloem- en grasvelden en de speler met afsluitend de meeste punten wint.

… en de waardering

Met de fraaie geplastificeerde kaarten, de vrolijke felle kleurtjes en de vriendelijke illustraties heeft Bloom een erg luchtig voorkomen. Maar schijn bedriegt, want het is goed piekeren geblazen waar en wanneer je je kaarten speelt. Iedereen heeft dezelfde kaarten en kiest in welke volgorde zij ze speelt, dus het spel is volledig vrij van toevalsfactoren. Desondanks groeit de tuin iedere keer weer anders.

Bloom is vooral een spel voor opportunisten. Je moet goed speuren naar leuke plukmogelijkheden, zowel voor jezelf als voor je medespelers. En tegen het einde van het spel moet je ook eens rekening gaan houden met het aantal van je bloemenvelden, want daar zijn stevige bonussen mee te verdienen.
Alsof dat niet genoeg is, kun je Bloom ook in een tactische variant. Dan speel je niet met de klok mee, maar is telkens de speler aan de beurt van wie de minste bloemenvelden zichtbaar zijn. Deze variant voegt echter weinig meer toe dan veel extra gereken en een langere speelduur, en raad ik daarmee af. Ook de variant voor twee spelers is teveel gedoe voor wat het oplevert. Maar in de juiste setting is Bloom een plezierig puzzelspelletje, dat snel wegspeelt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *