Pyramid

Geplaatst door

2-5 spelers
30 minuten
Auteur: Marcel-André Merkle
Uitgever: Ravensburger (2009)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 0 Gemiddelde: 0]

Het spel …

Het speelbord van Pyramid is een opvallende verschijning. Het ligt nou eens niet plat op tafel, maar staat rechtop tussen de spelers in. In het kartonnen bord zit een metalen laagje waardoor de pionnen van de spelers aan het bord blijven kleven. Aan de ene kant van het bord zit de mummie-speler en aan de andere kant zitten de archeologen die azen op de schatten van de mummie.

De actieve archeoloog gooit eerst met de beschikbare dobbelstenen Op deze dobbelstenen staan symbolen die aangeven hoeveel stappen een archeoloog zich mag verplaatsen èn mummie-symbolen. Alle dobbelstenen met een mummie-symbool worden apart gelegd. De speler mag vervolgens alle nog beschikbare dobbelstenen over gooien als hij nog niet tevreden is over zijn worp. Maar wederom moeten de dobbelstenen die op de mummie-zijde vallen worden weggelegd. Als de speler tevreden is kiest hij er één. die bepaald hoe ver de archeoloog mag bewegen. Als de archeoloog zijn beurt eindigt op één van de schatten die hij moet zoeken, dan vertelt hij dit hardop aan de mummie en legt hij het betreffende kaartje open neer. Als je op een ander veld eindigt houd je je verder stil en is de volgende speler aan de beurt.

Als alle spelers aan de beurt zijn geweest is het de beurt van de geïrriteerde mummie. De mummie kan niet zien waar de archeologen zijn (andersom weten de archeologen wel waar de mummie zich bevindt) en moet dus vooral goed onthouden waar ze hun beurt eindigden en/of hoeveel stappen ze hebben gezet. De mummie gooit met een eigen dobbelsteen en telt bij de score van deze dobbelsteen het aantal weggelegde dobbelstenen met mummie-symbool op om te bepalen hoeveel stappen hij mag zetten. Als de mummie over een vakje met een archeoloog loopt, dan hoor je dat deze archeoloog met een zacht klikje op de mummie vast komt te zitten. Deze archeoloog wordt onmiddellijk in de kerker gegooid en moet een levensfiche inleveren om weer door te mogen spelen in een volgende beurt.

Voor het begin van de beurt van een archeoloog kan deze beslissen om de dobbelstenen met mummie-symbolen te “bevrijden”. De mummie mag in dat geval precies zoveel stapjes zetten als er dobbelstenen gevangen waren. Tijdens deze actie kunnen natuurlijk onschuldige archeologen gevangen worden. Maar hierna heeft de archeoloog weer de beschikking over alle dobbelstenen en dus meer kans op een goede opbrengst.

Het spel is afgelopen zodra een speler zijn schatten heeft gevonden of de mummie een bepaald aantal levenspunten heeft verzameld door archeologen gevangen te nemen.

… en de waardering

Pyramid is een opvallend leuk kat-en-muis-spelletje. De archeologen kunnen wel zien waar de mummie zich bevind, maar omgekeerd zijn ze onzichtbaar voor de mummie. Het spel voelt daardoor een beetje als een combinatie tussen Zeeslag en Scotland Yard / Spokenjacht. Het klinkt heel makkelijk om een zichtbare mummie te ontlopen, maar dit valt in de praktijk behoorlijk tegen. Zeker als zijn bewegingsmogelijkheden toenemen door gegijzelde dobbelstenen kan de mummie snel dichterbij komen.

Met meerdere archeologen krijgt het spel een extra dimensie doordat je elkaar kan helpen of juist pesten. De archeologen moeten hierin een balans zien te vinden. Zeker in het begin van het spel kan het aantrekkelijk zijn om de dobbelstenen een paar keer over te gooien om zo de mummie van extra stappen te voorzien zodat hij je collega’s te grazen kan nemen. Maar hoe vaker je dit doet hij dichter de mummie bij de overwinning komt en hierdoor kan het zelfs nodig zijn om je collega’s te gaan helpen om er maar voor te zorgen dat de mummie in ieder geval niet wint.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *