Applejack

Geplaatst door

1-4 spelers (vanaf 9 jaar)
30-60 minuten
Auteur: Uwe Rosenberg
Uitgever: The Game Builders (2022)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 1 Gemiddelde: 4]

Het spel…

Puzzelspelletjes doen het altijd goed. Denk aan het succes van Cascadia, Calico, Railroad Ink en Welcome to… In deze spellen is iedereen lekker bezig om zijn eigen natuurgebied, kattenkleedje, vervoerssysteem of zelfs woonwijk te maken. In Applejack is een nieuw thema gevonden dat zich blijkt te lenen voor een puzzelspelletje. Dit keer mag je een appelboomgaard gaan inrichten.

Aan het begin van het spel krijgt iedere speler een eigen bordje waarop de appelboomgaard moet gaan komen. De tegels waar je de boomgaard mee gaat vullen liggen op tafel om een gezamenlijk bordje heen. Op het bordje staat een spoor waar een dobbelsteen aangeeft wat er gebeurt en wie er aan de beurt is. Als je aan de beurt bent dan pak je een tegel die op de twee hoeken naast de dobbelsteen ligt. Als geen van de tegels die er liggen, je aan spreekt dan mag je ook blind een tegel uit de voorraad trekken.

Deze tegel kost 7 om te plaatsen en levert 21 op. Tel uit je winst.

Deze tegel leg je dan op je bordje. Je mag bouwen waar je wilt en hoeft dus niet (zoals in zo veel spellen) aangrenzend te bouwen. Daarvoor moet je wel honingdruppels betalen (de prijs staat op de tegel aangegeven). Maar met een beetje geluk krijg je ook meteen weer honingdruppels terug. Dat zit zo. Als je de tegel zo plaatst dat één of meer honingraden op deze tegel tegen een honingraad op een andere tegel aan komen te liggen, dan krijg je van deze twee aangrenzende honingraden de  laagste waarde in honingdruppels uitbetaald. Het is daardoor mogelijk dat je uiteindelijk meer honingdruppels terug krijgt dan je had betaald voor de gekozen tegel. Honingdruppels zijn aan het eind van het spel punten waard, dus dit is heel fijn scoren.

Maar honing is niet de enige bron van punten. Op verschillende plekken op het spoor op het centrale bordje staan de verschillende appels afgebeeld. Als de dobbelsteen over zo’n appel heen wordt bewogen, dan wordt de betreffende appel gewaardeerd. Je scoort dan punten per gebied dat je deze appel hebt liggen, namelijk net zo veel punten als er aaneengesloten appels van de betreffende kleur liggen, min de ronde waarin de telling plaatsvindt. In de eerste ronde scoor je dus al een honingdruppeltje met een groepje van twee appels, maar in de derde en laatste ronde moet je voor datzelfde honingdruppeltje een groepje van vier appels hebben. Door deze aftrek is het ook beter om één groepje van zes appels te hebben dan twee groepjes van drie want de aftrek geldt per groepje.

De laatste bron van punten zijn de bloesempjes die op de tegels staan. Aan het einde van de eerste en tweede ronde leveren deze ook honingdruppels op. Aan het eind van de eerste ronde krijg je twee honingdruppels per bloesempje en aan het eind van de tweede ronde zelfs drie.

En als alle bordjes vol liggen, dan volgt nog een eindtelling waar je punten scoort voor al je groepjes appels, voor het aantal verschillende soorten appels waarvan je minimaal een groepje van vier hebt, je bloesempjes en je honingvoorraad. Wie dan de meeste punten heeft, wint het spel.

…en de waardering

Applejack is een geslaagd puzzelspelletje. Het blijft leuk om de verschillende manieren van scoren zo goed mogelijk uit te voeren. En daarbij komt het natuurlijk regelmatig voor dat je moet kiezen. Pak je die tegel die perfect aansluit op de honingraadjes en daardoor direct heel veel honing (en dus punten) oplevert, of kies je liever die tegel waar precies de appels op staan die je nodig hebt. Ook dit is (net als veel andere puzzelspelletjes) weer een spel met maar weinig directe interactie. Die gaat namelijk niet verder dan dat de speler voor je net de tegel pakt die je zelf had gewild. Dat is heel vervelend, maar dat is meer toeval dan opzet want spelers pakken altijd de tegel die ze zelf nodig hebben en houden daarbij geen rekening met de impact van hun keus op die van de volgende speler. Applejack is dan ook een heel vriendelijk en gezellig spelletje waar iedereen lekker aan het puzzelen is en er al doende lieflijke appelboomgaardjes ontstaan.

Het enige scherpe kantje aan dit spel is dat de puntentellingen een beetje kunstmatig zijn. Zo moet je bijvoorbeeld aan het eind van het spel eerst drie (want derde ronde) van iedere groep appels aftrekken en de waarde die je dan overhoudt vervolgens met twee vermenigvuldigen. Thematisch slaat dit nergens op. Het zijn gelukkig geen hele ingewikkelde sommen en het eindresultaat voelt wel gebalanceerd, maar bij het eerst potje komt het allemaal wel een beetje raar over.

3 reacties

  1. Ha mooi, we doen het niet verkeerd, en bedankt voor jouw antwoord! Ik hou het spel even in de kast maar ga het er zeker weer uithalen om te gaan spelen.

  2. Leuk om te lezen, allereerst. Ik vond het een leuk spel, maar ga het na 7 potjes minder leuk vinden, maar misschien doe ik iets verkeerd, en dan met name in de eerste beurten. Ik loop dan namelijk bijna altijd tegen het volgende op: stel ik heb nog 11 geld en koop de enige tegel die daar ligt, een 7, en krijg bij het neerleggen geen terugbetaling. In mijn volgende beurt heb ik nog maar 4 geld, maar er liggen alleen maar tegels van 7 of hoger…dus dan maar een tegel van de stapel en hopen dat hij goedkoper of gelijk aan 4. Maar nee, deze is duurder, en dus moet ik hem voor 2 geld aan opbrengst op de schaapzijde leggen. Ik heb nu 6 ipv 4 geld en krijg naar mijn volgende beurt toe er bijv. 2 bij.
    Ik bedoel, het blijft zo’n worsteling om op gang te komen op deze manier. Opmerkelijk genoeg heeft mijn tegenspeler er geen last, zij heeft al onze partijen (7) gewonnen, en de keren dat zij een tegel van de stapel moest pakken was deze zowel betaalbaar als wenselijk. En dan is bij de eindtelling zo’n schaaptegel erg in de weg liggend, meestal heeft mijn tegenspeler alle appelsoorten in de telling en ik 1 of 2 soorten minder, met een groot puntenverschil als gevolg.
    Mis ik iets hier?

    1. Nee, je mist niets, maar hebt heel goed door waar het mis gaat. Het is aan het begin van het spel heel belangrijk om je honing te managen door regelmatig honing te scoren om niet met een lege kas te komen zitten. De eerste ronde moet je daar echt op letten. Meestal zijn je ergste geldzorgen in de tweede ronde wel voorbij, maar ook dan loont het om regelmatig via de bijenkorven extra honing te scoren (dat is een hele belangrijke bron van punten). En het klopt helemaal dat het aantal bonuspunten voor de verschillende appels fors is en het dus slim is om daar gericht op te spelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *