Carcassonne de Mist

Geplaatst door

1-5 spelers (vanaf 8 jaar)
30-45 minuten
Auteur: Klaus-Jürgen Wrede
Uitgever: 999 games (2022)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 1 Gemiddelde: 5]

Het spel…

Carcassonne de Mist is niet alleen de eerste griezelige Carcassonne variant, maar ook de eerste coöperatieve variant. In dit spel werken de spelers samen om het aantal spookachtige verschijningen onder controle te houden en tegelijkertijd een bepaald aantal punten te verzamelen. Je kunt het  coöperatieve spel in zes steeds moeilijkere niveaus spelen. Maar voor de hardcore competitieve spelers kun je het spel ook als uitbreiding toevoegen aan good old Carcassonne, maar daar over later meer.

De basis van het spel is hetzelfde gebleven: tegeltje trekken, tegeltje aanleggen en als je wilt een meeple plaatsen om bijvoorbeeld een stad of weg te claimen. Op de tegels staan nu alleen ook mistvelden waarin geesten ronddolen. Voor de mist gelden bijzondere bouwregels. Je moet wel passend aanleggen (dus stad aan stad, weide aan weide en weg aan weg), maar het maakt daarbij niet aan of de mist netjes aansluit. Als je dus een stuk weg met mist bouwt aan een weg zonder mist, dan is er niets aan de hand.

Het mistveld links onderin kan nooit afgemaakt worden (maar ligt wel legaal)

Nou ja niets… dat is ook niet helemaal waar. In de mist zitten namelijk geesten. Als je een mist-tegel neerlegt dan moet je daar ook geest-meeples op leggen. Als je een mist gebied afbouwt, dan mag je de geest-meeples uit dat gebied weer van het bord halen. En dat is fijn, want er zijn maar 15 geest-meeples en als je een geest-meeple moet plaatsen en de voorraad op is, dan heb je verloren. Als je een stuk mist dus niet passend aanlegt, dan heb je een situatie gecreëerd waarin je je mist gebied nooit af kunt maken.

Gelukkig is er ook een andere manier om de geest-meeples van het bord te verwijderen. Op het moment dat er een waardering plaatsvindt (bijvoorbeeld omdat je een weg hebt afgebouwd), dan mag je in plaats van punten pakken ook maximaal drie geest-meeples van één tegel afhalen. En geloof me, als je dat niet regelmatig doet, dan ben je in no time door je voorraad geest-meeples heen. Maar je moet er ook nog voor zorgen dat je vooor het einde van het spel een bepaald aantal punten gehaald te hebben, dus je kan niet elke waardering gebruiken om geest-meeples van het bord te verwijderen.

Vanaf de tweede variant komen er ook twee nieuwe gebouw-soorten in het spel. Op de ene staat een kasteel waarmee je à la het klooster punten kunt scoren voor misttegels die op en rond het kasteel liggen. Het tweede nieuwe gebouw is het kerkhof en deze is een beetje naar en raar. Zo lang een kerkhof niet afgebouwd is (aan vier zijden moet daarvoor een tegel geplaatst worden), moet je iedere keer dat er ergens op het bord een geest-meeple wordt geplaatst er ook één op het kerkhof leggen. Op die manier ga je dus wel snel door je geest-meeples heen dus het is zaak zo snel mogelijk het kerkhof af te bouwen. Maar een kerkhof is geen kerkhof zonder een graf. Zodra het kerkhof af is, moet er dus een meeple van het bord op het kerkhof gelegd worden (begraven worden). De regels geven niet aan hoe deze onfortuinlijke meeple aan zijn einde is gekomen, maar het klinkt mij toch als een meeple-offer in de oren.

In de volgende niveaus wordt het steeds een beetje moeilijker gemaakt om het spel te winnen, bijvoorbeeld doordat je ook tussentijds al bepaalde puntenaantallen moet halen, je voorraad geest-meeples wordt teruggeschroefd of je een begraafplaats pas afbouwt als er acht tegels omheen liggen.

nieuwe starttegel

En als je dan nog niet uitgespeeld bent, dan kun je Carcassonne de Mist ook nog als gewone uitbreiding spelen. In dat geval ga je, als je mist tegels plaatst, geest-meeples plaatsen bij de meeples van anderen én jezelf. Als je mist passend aan andere mist-tegel legt, dan mag je een geest-meeple bij de meeple van een andere speler zetten en als je mist niet passend aanlegt dan moet je een geest-meeple bij een meeple van jezelf zetten. Als er drie geest-meeples bij een meeple staan, dan wordt de meeple samen met zijn spookachtige aanhang van het bord verwijderd (zonder dat je er punten voor scoort). En als je een meeple waardeert met één of twee geest-meeples er bij, dan kost je dat respectievelijk twee of vier punten. Een kerkhof afbouwen kost je dit keer geen meeple, maar levert je een nieuwe meeple op (ook daar moet je thematisch niet te lang over nadenken).  

…en de waardering

Carcassonne als coöperatief spel bevalt me heel goed. Je krijgt de overwinning in dit spel zeker niet cadeau en je moet dan ook zelfs in de makkelijkste variant al meteen vol aan de bak. Het liefst zou je de geest-meeples verwijderen door de mist gebieden af te bouwen, maar de ervaring leert dat je het daarmee niet redt. En dat geldt des te sterker als er één of (oh horror) meerdere kerkhoven onafgebouwd op het bord geesten liggen te produceren. Je moet dus regelmatig een waardering opofferen om wat extra geesten weg te halen. Maar als je dat te vaak doet, dan scoor je geen punten en verlies je doordat je het puntendoel niet haalt.  Je moet dus samen de balans vinden tussen de geesten-invasie in toom houden en voldoende punten scoren. En dat levert een interessante puzzel op.

Carcassonne de Mist de uitbreiding is mij minder goed bevallen. Het werkt allemaal wel, maar er komen wel heel veel extra tegels bij waardoor het spel mij te lang duurt. Mijn waardering geldt dan ook voor de coöperatieve manier van spelen, competitief mag er minimaal een pion van af.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *