3-6 spelers
60 minuten
Auteur: Bruce Glassco
Uitgever: Wizards of the Coast (2004)
Het spel…
Maar soms kom je duistere voortekens (omens) tegen. Dit zijn vaak krachtige voorwerpen, die je kunnen helpen tijdens de rest van het spel (bijvoorbeeld omdat ze je sterker maken in een gevecht). Maar iedere keer dat een voorteken gevonden wordt, moet er ook gedobbeld worden om te kijken of de tweede fase (the haunt) start. En dan begint het spel eigenlijk pas echt….
Ik ga natuurlijk niet verklappen wat voor scenario’s er allemaal zijn, maar vaak moet je proberen de andere kant uit te schakelen door iets te vinden in combinatie met het verslaan van de tegenstander (met dobbelstenen). Wie als eerste de overwinningsconditie weet te volbrengen, wint het spel. In het betreffende regelboekje kan je dan lezen wat dat betekent…..
…en de waardering
Het thema van Betrayal at House on the Hill vind ik erg leuk. Dit thema is ook goed doorgevoerd in het spelmateriaal. Veel van de gebeurtenissen, voorwerpen en voortekens lijken rechtstreeks uit een enge horror film te komen. De tweede fase van het spel is in dit opzicht het leukst omdat je echt even niet weet wat de andere kant (survivers/verrader) probeert te doen. Dit zorgt voor extra spanning en dus plezier.
Helaas viel het spelmechanisme me echter tegen doordat de geluksfactor wel heel dominant aanwezig was. Bij het ontdekken van het huis ben je afhankelijk van welke kaart je omdraait. Als dat een kaart is met een handig voorwerp ben je blij, blijkt het een kaart te zijn waar je aangevallen wordt (en schade oploopt) dan is het minder leuk. Er zijn maar een paar kamers die interessant zijn om speciaal naar toe te gaan (de bibliotheek levert je bijvoorbeeld kennis op), maar in de meeste gevallen proberen de spelers gewoon zo veel mogelijk kamers te ontdekken en ben je dus overgeleverd aan het lot van de trekstapel.
In het spel wordt verder veel bepaald door dobbelsteenworpen en ook daar heb je dus maar weinig in te brengen als speler. Al mag je nog zo veel dobbelstenen werpen (op basis van je karakter), als ze je niet gunstig gezind zijn, dan houdt het snel op. En dat is vaak zelfs letterlijk, de karakters gaan in de tweede fase van het spel namelijk vaak dood. En als dat met jouw karakter gebeurt, dan lig je uit het spel en moet je gewoon wachten terwijl de andere spelers door gaan.
Ik vind het niet meer van deze tijd dat spelers zo weinig invloed hebben op het verloop van een spel en dat spelers uitgeschakeld kunnen worden waardoor ze uit het spel liggen. Grote delen van het spel ben je als speler een passagier in je eigen zelfsturende auto die gehackt is door een dobbelsteen die volledig willekeurig bepaalt waar je naar toe gaat. Dat is even leuk, maar ik ben in een spel liever zelf aan zet. In de vorige eeuw was dit misschien nog best een prima spel geweest, maar inmiddels ligt de lat echt hoger.