Bus

Geplaatst door

3-5 spelers
90 minuten
Auteur: Jeroen Doumen en Joris Wierenga
Uitgever: Splotter (1999)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 0 Gemiddelde: 0]

Het spel …

Als steden snel groeien, levert dat volop kansen op voor ondernemers. Niet alleen kan je leuke nieuwe bedrijven opstarten, maar deze bedrijven hebben ook werknemers nodig. En helaas krijgt niet iedereen onmiddellijk een dikke lease-auto aangeboden, de meeste werknemers moeten eerst een tijdje gebruik maken van het openbaar vervoer. En dat levert weer mooie kansen op voor startende busondernemingen!

In bus vertegenwoordigen alle spelers zo’n startende busonderneming. Je wilt natuurlijk maar één ding: zo veel mogelijk klanten vervoeren van en naar hun werk, huis of de kroeg! Maar helaas zijn er kapers op de kust en is een goede bedrijfsstrategie van levensbelang om in deze markt te overleven.

Het spel wordt in rondes gespeeld. In iedere ronde mogen de spelers omstebeurt acties kiezen die ze willen uitvoeren. Er zijn zeven verschillende acties die je eigenlijk allemaal wel wilt doen, maar daarvoor ontbreken helaas de mogelijkheden. Allereerst heb je de keuze uit vier lange termijn investeringsbeslissingen. Je kan namelijk investeren in licenties voor extra busroutes, je kan een nieuwe bus kopen, je kan extra passagiers naar de stad lokken of investeren in extra gebouwen (huizen, kantoren en kroegen). Het spreek voor zich dat je alle vier nodig hebt een busroute zonder bus, passagiers en bestemming zal niet zo veel opleveren.

Daarnaast kan je acties kiezen die je éénmalig mag uitvoeren, zoals al je bussen één keer laten rijden, de volgende ronde de startspeler zijn of de klok stilzetten. De klok geeft in het spel aan waar de passagiers naar toe willen. Eerst willen ze naar kantoor, daarna naar de kroeg en tenslotte naar huis om de volgende ochtend weer vroeg op te staan en weer naar kantoor te gaan. Maar af en toe hapert de tijd, waardoor alle schema’s in de war worden gestuurd.

Iedere speler heeft 21 blokjes en met ieder blokje mag je één keer in het spel actie uitvoeren. De rondes beginnen dus met het plaatsen van de blokjes bij de verschillende acties die je in die beurt wilt doen. Vervolgens worden de acties één voor één uitgevoerd waarbij doorgaans degene die die actie het eerst heeft gekozen een voordeel heeft (bijvoorbeeld als eerste passagiers vervoeren zodat er minder passagiers met transportwensen overblijven voor de concurrenten). Zodra twee spelers door hun blokjes heen zijn is het spel afgelopen. De speler die de meeste passagiers heeft vervoerd, heeft gewonnen.

… en de waardering

Bus is een lekker pittig spel. Het is erg lastig om goed in te schatten welke acties voor jou nuttig zijn. En omdat het aantal acties tijdens het hele spel beperkt is, is de keuzestress nog groter dan die normaal al is bij spellen waar je meer wilt dan dat je kan doen. Extra vervelend is het dat passagiers en gebouwen door alle spelers gebruikt mogen worden (als ze aan hun busroute staan). Het is dus oppassen geblazen dat je concurrenten niet profiteren van jouw investeringen in deze zaken.

Een ander opvallend punt aan Bus (en meer spellen van Splotter) is de vormgeving. Het spelmateriaal is nou eens niet ontworpen door een professionele ontwerper, maar door een derde lid (Tamara Jannink) van het Splotter team dat ongeveer net zo goed kan tekenen als de gemiddelde twaalfjarige. Het bord is dus erg fleurig (met allemaal grappige, kleine verwijzingen naar andere spellen), maar niet iedereen zal het mooi vinden. Ik zie er echter de humor wel van in.

Kortom, bus is een lekker pittig spel voor de liefhebber in een originele uitvoering. Hoor je tot de doelgroep, dan zal je er vast veel lol aan beleven, maar geef het vooral niet cadeau aan gelegenheidsspelers want daar is het echt te zware kost voor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *