Canvas

Geplaatst door

1-5 spelers (vanaf 8 jaar)
30-45 minuten
Auteur: Jeffrey Chin & Andrew Nerger
Uitgever: R2iGames (2021)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 4 Gemiddelde: 3.8]

Het spel…

Sommige spellen zijn zo mooi dat je ze wel aan de muur zou willen hangen. Zo ook Canvas. Op de doos staat een afbeelding die niet zou misstaan op een schilderij. Je zou het zo op de muur willen hangen. En het goede nieuws is: dat kan! In de achterkant van de doos zit namelijk een gaatje waaraan je het spel moeiteloos op kan hangen. Je hoeft alleen nog maar een spijkertje in de muur te slaan. Maar aangezien dit een spellensite en geen kunstsite is, gaan we toch maar even kijken of Canvas meer is dan alleen een mooi plaatje om op te hangen.

In Canvas gaan de spelers aan de slag om zelf mooie schilderijen te maken. Dit doen ze door transparante kaarten te verzamelen waar een plaatje op staat. Een schilderij bestaat uit drie van dit soort kaarten die je over elkaar heen legt en die samen een schilderij vormen.

Het doel van dit spel is niet om het mooiste schilderij te maken, maar om schilderijen te maken die aan bepaalde voorwaarden voldoen. Je schilderij doet namelijk mee aan een kunstwedstrijd waarbij het op verschillende onderdelen gewaardeerd wordt. Aan het begin van het spel worden vier van dit soort opdrachtkaarten klaargelegd die aangeven waaraan je schilderij moet voldoen om in de smaak te vallen.

Verder worden vijf transparante kaarten neergelegd en krijgen alle spelers een paar schilderspalletten. Als je aan de beurt bent dan mag je één van de transparante kaarten pakken. De eerste kaart in de rij is gratis, maar op elke kaart (vanaf het begin van de rij) die je niet wilt hebben, moet je een schilderspalletje leggen. Degene die later zo’n kaart pakt waarop schilderspalletjes liggen, die mag ze pakken en kan ze in een volgende beurt weer inzetten.

In plaats van een kaart pakken, mag je ook een schilderij maken door drie transparante kaarten op elkaar te leggen en ze in een insteekhoesje te schuiven waar een kaart met achtergrond in zit (zodat het schilderij nog beter tot zijn recht komt). Het plaatje op en de naam van het schilderij zijn daarbij artistieke bijzaken. Het gaat namelijk uitsluitend om de labels die onderaan het kaartje staan. Hiermee bepaal je namelijk of je voldoet aan de gegeven opdrachten. En dat is soms nog best even puzzelen. Als verschillende transparante kaarten op dezelfde plek een label hebben, dan zie je namelijk alleen het label van de bovenste kaart. Het is dus regelmatig een beetje passen en meten om de transparante kaarten zo gunstig mogelijk te stapelen.

Voor iedere opdracht waaraan een schilderij voldoet, krijg je een mooie medaille (je kan soms zelfs meerdere keren dezelfde medaille voor één schilderij scoren). Aan het eind van het spel bepaal je hoeveel punten de door jou verzamelde medailles hebben opgeleverd. En wie de meeste punten heeft die wint het spel.

…en de waardering

Als je Canvas ziet, dan verwacht je een spel dat gaat om de prachtige plaatjes die je maakt. Maar die zijn dus bijzaak, want het draait eigenlijk alleen maar om de labels onderop de kaarten. Je bent in het spel vooral bezig met het verzamelen van de juiste labels en de kaarten vervolgens zo te stapelen dat ze maximaal medailles opleveren. En dat is op zich een aangenaam taakje. De plaatjes en bijzonder artistieke namen van de schilderijen zouden dus eigenlijk geen rol van betekenis mogen spelen, maar doordat ze zo mooi zijn doen ze dat toch. Ze zijn te mooi en grappig om er geen aandacht aan te besteden tijdens het spelen, ook al leveren ze geen punten op.

Het spel zelf is niet heel vernieuwend. We hebben de mechaniekjes allemaal al eerder gezien. Maar het spel speelt op zich wel lekker vlot en plezierig weg.  De extra laag die de illustraties toevoegen geven het spel net het laagje vernis waardoor het spel wat extra glans krijgt. Conclusie: dit spel verdient niet alleen een plekje aan de muur, maar ook zeker aan de speltafel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *