Chronicles of Crime 1900

Geplaatst door

1-4 spelers
60-90 minuten
Auteur: David Cicurel, Wojciech Grajkowski
Uitgever: 999 games (2021)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 1 Gemiddelde: 3]

Het spel…

Chronicles of Crime 1900 is het tweede deel in de Millennium Series van Chronicles of Crime. In het eerste deel (Chronicles of Crime 1400) traden we in de voetsporen van Abelard Lavel, een middeleeuwse ridder die in Parijs misdaden oploste. In dit vervolg zijn we wederom in Parijs, maar dan vijfhonderd jaar later. Je bent Victor Lavel, een verre nazaat van Abelard Lavel. Victor is een jonge, ambitieuze journalist die, dankzij zijn oom die bij de politie werkt, altijd met zijn neus vooraan staat als er iets nieuwswaardigs gebeurt. En dan begint het speurwerk onder tijdsdruk om het verhaal te ontrafelen voordat de drukpersen de nieuwe kranten gaan drukken.

Chronicles of Crime 1900 werkt in de basis exact hetzelfde als alle andere Chronicles of Crime spellen. Het spel wordt aangestuurd door een  (gratis) app. In de app kies je welk scenario je wilt gaan spelen en de app laat je dan weten welke locatie, voorwerp- en personenkaarten je nodig hebt. Deze leg je op tafel en dan kan je gaan spelen. Je kiest dan naar welke locatie (bijvoorbeeld de ingang van de metro) je wilt gaan en scant de QR-code van deze locatie. Vervolgens krijg je in de app een verhaaltje te lezen  (het regent dat het giet en de straten zijn leeg, er staat alleen een krantenverkoper met zijn waar onder een afdakje te schuilen) en kan je vervolgens kiezen wat je op deze locatie gaat doen. Je kan bijvoorbeeld met één van de aanwezige personen praten (bijvoorbeeld de krantenverkoper bij de ingang van de metro). Als je dit wilt, dan scan je de QR-code van deze persoon en krijg je wederom een verhaaltje te lezen (“Bonjour, wilt u een krant kopen”). Vervolgens kan je deze persoon vragen stellen door de QR-codes van andere personen of voorwerpen te scannen (scan de personenkaart van een dame die in het onderzoek voorkomt). In de app lees je vervolgens het antwoord (“Ja, die jongedame heb ik hier gisteren gezien, het viel me op dat ze achtervolgt werd door een oudere man”). Op deze manier krijg je steeds meer informatie en kan je ontdekken wat er gebeurd is.

Op sommige locaties kan je niet alleen met personages praten, maar kan je ook de locatie zelf bekijken (al dan niet met een 3D-bril). Op je telefoon zie je dan een plaatje van de locatie, waarbij je alle kanten op kan kijken (vergeet dus vooral niet om ook even omhoog, omlaag en achter je te kijken). Vervolgens zoek je in een stapel kaarten de voorwerpen op die je aandacht trokken en kan je  QR-code hiervan scannen om meer informatie te krijgen. Stel dat je bijvoorbeeld een medaillon ziet, dan zou je die kunnen scannen en dan krijg je te zien wat er aan de binnenkant van het medaillon staat.

In deze variant worden voor het eerst een soort escape-room achtige raadsels geïntroduceerd. Op sommige kaarten die je krijgt tijdens het spel staan raadsels die je moet oplossen om verder te komen. Denk aan het moeten kraken van geheime codes of het oplossen van bepaalde puzzels. Voor deze raadsels kan je, als je er niet uit komt, de hulp inschakelen van een collega die bij de krant werkt (deze collega kan je zelfs de oplossing geven).

En zo werk je je al scannend en puzzelend door het spel heen, net zo lang tot je denkt dat je de oplossing van het raadsel waar je aan werkt hebt gevonden. Je moet in de app vervolgens een aantal vragen beantwoorden over het raadsel waar je aan werkt en afhankelijk van hoe goed je dat gedan hebt, krijg je een score. Als je helemaal op het verkeerde spoor zit, dan word je terug gestuurd om eerst nog wat extra speurwerk te verrichten.

…en de waardering

Eigenlijk zijn alle Chronicles of Crime spellen hetzelfde. Ik vind deze dan ook, net als alle andere spellen in deze serie, leuk om te spelen. Het enige nieuwe in dit spel zijn de Escaperoom-achtige raadsels die zijn toegevoegd. Dit soort raadsels passen natuurlijk perfect in een spel waarin je een misdaad aan het ontrafelen bent. Ze passen zo naadloos in het systeem, dat ze eigenlijk niet eens als iets echt nieuws voelen (en dat is dus een plus).

Ik vind het ook echt leuk dat je een beetje onder tijdsdruk wordt gezet in dit spel (alles wat je doet kost tijd en de krant moet wel op een bepaald moment naar de drukker). Je moet hierdoor slim spelen en dus nadenken over welke vragen je aan welke persoon stelt en in welke volgorde je dingen onderzoekt. Je hoeft namelijk echt niet alles aan iedereen te vragen, om toch de oplossing te vinden.

Ik vind het ook leuk dat het antwoord nooit helemaal 100% duidelijk wordt, je krijgt aanwijzingen en die moet je zelf combineren tot een logisch verhaal. Er is nooit een personage die een volledige bekentenis aflegt of een getuige die alles gezien heeft, je moet het altijd doen met kleine stukjes van de puzzel. Tot je de eindvragen in de app gaat beantwoorden weet je dus nooit helemaal zeker dat je het goed gedaan hebt. Na het beantwoorden van de vragen krijg je overigens wel de mogelijkheid om de hele oplossing te lezen, maar daar wordt nog steeds niet uitgelegd hoe je hier nou achter had moeten komen.

Een opvallend aspect van de Cronicles of Crime spellen is dat je echt zelf het speurwerk moet doen en dat er eigenlijk geen hulplijnen zijn (afgezien van de hulplijn voor de puzzels in dit spel). Je kan dus volledig vastlopen in het spel omdat je ergens iets gemist hebt (en omdat het spel best moeilijk is, is het niet denkbeeldig dat dit gebeurt). Er zit dan niets anders op dan om helemaal opnieuw te beginnen en stap voor stap checken of je echt alles onderzocht hebt om zo te achterhalen wat je gemist hebt. Het kan behoorlijk frustrerend zijn om vast te lopen, maar de keerzijde daarvan is dan wel weer dat als je volhoudt en het vervolgens wel lukt, je ook echt een gevoel van voldoening hebt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.