Clank!

Geplaatst door

2-4 spelers
30-60 minuten
Auteur: Paul Dennen
Uitgever: Renegade Game Studios (2016)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 2 Gemiddelde: 4.5]

Het spel…

Stel je voor, je bent een avonturier met een lege schatkist die zijn of haar oog heeft laten vallen op een groot kasteel (Dragon Keep) waar veel te halen is maar dat helaas ook goed bewaakt wordt door een nogal bezitterige draak. Je komt dus als een dief in de nacht op zoek goud, juwelen en ander waardevol spul. Voorzichtig sluip je door de gangen. Shit! Drempeltje! Clankerdieclankclank! Daar rolt een muntje uit je zak met veel herrie weg door de  stenen tunnels. Snel maak je je uit de voeten in de hoop onopgemerkt te blijven. Maar hoe vaker je struikelt, hoe groter natuurlijk de kans wordt dat je tegen de lamp loopt. Je hoopt voor die tijd te vertrekken, bij voorkeur met je zakken volgeladen met waardevolle buit.

 Clank! is een deckbuilder dat je speelt op een bord waarop Dragon Keep (inclusief alle kelders  en geheime gangen er onder) staat afgebeeld. Aan het begin van het spel zetten de spelers hun avonturiers bij de ingang van het kasteel. Vervolgens start iedereen met een deck van 10 kaarten en trekt daar 5 van. In je beurt ben je verplicht om deze 5 kaarten allemaal te spelen. Deze kaarten bepalen of je loopt, vecht, dingen koopt of (helaas) struikelt.

Door te lopen kan je de verschillende ruimtes op het bord bereiken. Op verschillende plekken liggen schatten en daarnaast zijn er nog plekken waar je grote en kleine fiches kunt verzamelen. Dit zijn soms handige dingen zoals drankjes om schade te herstellen, maar kunnen ook waardevolle schatten zijn. Bij het lopen moet je er rekening mee houden dat sommige gangen bewaakt worden. Als je door zo’n gang loopt moet je vechten (kaarten met het vechtsymbool spelen) of loop je gezondheidsschade op (als je niet kan vechten).  

Met sommige kaarten krijg je ook punten die je kunt gebruiken om nieuwe kaarten te kopen uit de centrale kaartrij. Deze kaarten komen ook in je deck en daardoor wordt je deck (als je het goed doet) steeds beter. Verder kun je met vecht-kaarten ook nog monsters verslaan die op kaarten in de kaartrij staan. Als je dit doet, dan krijg je meteen een voordeeltje (bijvoorbeeld goud dat overwinningspunten oplevert maar waar je ook handige voorwerpen mee kunt kopen).

Zoals gezegd wordt het kasteel bewaakt door een bezitterige draak. Iedere keer dat je struikelt of om een andere reden geluid maakt, moet je één of meer blokjes in jouw kleur in een zak doen (waar ook neutrale blokjes in zitten). Op sommige momenten in het spel voert de draak een aanval uit. Op dat moment worden er blokjes uit de zak getrokken. Ieder blokje in jouw kleur levert je een gezondheidsschade op (en uiteindelijk de dood).

Het doel van het spel is om zo rijk mogelijk (levend) het kasteel te verlaten. Zodra één avonturier het kasteel heeft verlaten begint de klok voor de andere spelers te tikken. Ze hebben dan nog een beperkt aantal beurten om het kasteel te verlaten en krijgen te maken met extra aanvallen van de draak.

…en de waardering

Ik vind Clank! een erg leuk spel. Het is een leuke uitdaging om je deck zo uit te bouwen dat je zonder te veel herrie te maken, maar wel op hoge snelheid en bij voorkeur tot de tanden bewapend door het kasteel kan trekken om links en rechts kostbaarheden op te pikken. Het spel speelt lekker vlot weg. De eerste rondes gaat het vaak nog rustig aan, maar hoe sterker de kaarten in je deck worden hoe meer je kunt doen. En daarbij moet je rekening houden met wat de andere spelers doen. Ze hebben namelijk de nare gewoonten schatten voor je neus weg te kapen. Of plotseling naar de uitgang te rennen, net als jij in de verste krochten van het kasteel schatten aan het rapen bent waardoor je ineens keihard je best moet doen om zelf ook nog de uitgang levend en wel te bereiken.

Clank! heeft een iets scherper geluksrandje dan we in de meeste Eurogames tegenkomen. Dit laat zich het sterkst voelen bij de aanvallen van de draak. Als jouw blokjes maar tevoorschijn blijven komen ondanks dat ze getalsmatig in de minderheid zijn, dan is dat wel een beetje zuur en zou het spel voortijdig voor je kunnen eindigen. Maar laat je daar vooral niet door afschrikken, meestal middelt het geluk zich wel uit en heb je voldoende mogelijkheid om je kansen te beïnvloeden via de kaarten die je koopt en de routes op het bord die je kiest.

Doordat de kaarten in de kaartrij altijd in een andere volgorde komen, bouw je je deck ieder spel anders uit en zal je daardoor iedere keer anders moeten spelen. Dat houdt het spel fris en fruitig, ook als je het vaak speelt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *