Code Cracker

Geplaatst door

1-6 spelers
30 minuten
Auteur: Reiner Knizia
Uitgever: Ravensburger (2007)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 0 Gemiddelde: 0]

Het spel …

Veel moderne spellen hebben geen dobbelstenen meer bij het spelmateriaal. Maar soms mis je dat gevoel van een paar dobbelstenen die in je hand liggen best wel. Het moment van het rollen waarbij alle kansen nog open liggen. Waarschijnlijk missen meer mensen dat. Ravensburger heeft namelijk voor de zomer drie spelletjes uitgebracht waar dobbelstenen een hoofdrol in spelen: Code Cracker, Confusion en High score.

Van die drie spellen lijkt Code Cracker nog het meest op Bingo. In het midden van de tafel leg je drie kaarten neer. Op die kaarten staan nummers en als het je lukt om al die nummers af te dekken mag je de kaart pakken. Je begint altijd met vijf dobbelstenen. Daarna moet je één, maximaal twee dobbelstenen weg leggen en de corresponderende nummers op de kaarten afdekken met een rood fiche. Het lukt je bijna nooit om een kaart in één beurt vol te krijgen, maar je hebt de mogelijkheid voor een extra beurt. Als je iedere worp een dobbelsteen hebt weg kunnen leggen en minstens twee daarvan zijn een computerchip dan mag je opnieuw met vijf dobbelstenen beginnen. Soms houd je het daarmee een aardig eindje uit. Als je een worp hebt waarbij je niets weg kunt leggen is je beurt voorbij. Had je al een kaart vol gemaakt dan ben je te hebberig geweest: de volle kaart gaat weer onder op de stapel. Alle andere fiches blijven wel liggen. De kaarten hebben verschillende punten.

… en de waardering

Dit is echt een vakantiespelletje. Je hoeft er niet te veel bij na te denken. Iedereen kan het, maar iedereen kan het ook zelf verknallen. Pesten is er niet bij, dus geen heibel in de tent. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het best lekker dobbelen vond, maar een uitdaging is het niet echt. Leuk voor een gezelschap waar de niveau’s veel verschillen, anderen raad ik het niet aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *