Forest Shuffle is een fantatisch spel met één groot nadeel: de puntentelling. Het is een behoorlijke rekenexercitie om handmatig je score te bepalen. Alle bomen, planten en dieren moet je immers op hun eigen unieke manier scoren. En daarbij moet je vaak ook nog andere dingen tellen. Stel dat je een vinkje hebt, dan scoort die twee punten voor ieder insect dat je hebt. Je moet dan niet alleen tellen hoeveel vinken je hebt, maar ook nog een keer hoeveel insecten. En zo ben je dus wel even bezig. Tel daar nog bij op dat er inmiddels twee uitbreidingen verschenen zijn voor Forest Shuffle en je gaat bijna snappen waarom mensen er maar niet meer aan beginnen.
Maar gelukkig is er nu een oplossing in de vorm van een (gratis!) app die al het rekenwerk van je overneemt! De app heet toepasselijk de Forest Shuffle Smart Counter app. Als je potje is afgelopen, dan scan je stuk voor stuk al je bomen (met hun aanliggende planten en beesten) met je telefoon, check je of alles klopt en je score rolt zo uit je telefoon. De app scant de plaatjes en niet de teksten en is daardoor taalonafhankelijk. Ik heb de Engelstalige versie van Forest Shuffle, maar de app zal het net zo goed doen als je een Nederlandstalig exemplaar (of welke taal dan ook) hebt. In dit blog zal ik je laten zien hoe de app werkt en vertellen wat ik er van vind.
Je opent de app en dan kom je in dit scherm uit. Je drukt dan op het plusje om de scan-functie te openen.
Stel je hebt onder andere deze boom gebouwd met deze planten en dieren er omheen
Je scant dan met je telefoon de boom. de haakjes geven aan waar de kaarten ongeveer moeten liggen. Het komt niet heel precies. Als alles goed in beeld staat, dan druk je op het groene knopje.
Je moet vervolgens controleren of de scan goed gelukt is. Als dat zo is, dan druk je op het groene vinkje en ben je klaar. Daarna doe je hetzelfde voor al je andere bomen.
Maar soms gaat het niet goed bij het inscannen. Neem bijvoorbeeld deze boom met zwijntje en pad.
Op de scan verschijnt ook nog een vleermuis die er in het echt niet ligt. Die moeten we dus even weghalen. Dat is gelukkig niet moeilijk. Je klikt op je scherm dan op de vleermuis.
De app opent dan een veld waarin alle mogelijke kaarten staan die op de plek die je hebt aangeklikt zouden kunnen liggen. Als de app dus bijvoorbeeld de verkeerde vleermuis had laten zien, dan kan je hier simpel de juiste vleermuis aanklikken. Maar als er, zoals in ons voorbeeld, een kaart staat die er niet ligt dan kan je die weghalen door op het vuilnisbakje dat onderaan het scherm staat te drukken.
Daarna ga je terug naar het scherm met de boom en druk je op het groene vinkje om aan te geven dat de scan nu klopt.
Er is nog één stap die je bij veel scans moet doen. En dat is checken of bij elke kaart goed is aangeven welk type blaadje er op de kaart staat. Dit scant hij niet altijd automatisch goed mee. Soms opent de app zelf al een box waarin de verschillende opties staan en soms moet je dat boxje openen door op het blaadje te klikken. Door op het plusje bij het juiste blaadje te drukken geef je aan welk blad het is. En bij de hazen kan je op deze manier dus ook aangeven dat er meerdere hazen liggen (door op verschillende plusjes te drukken). Zodra je alles goed hebt ingevuld druk je weer op het groene vinkje en kan je door naar de volgende boom.
En als laatste moet je nog even in de app invullen hoeveel kaarten er in je grot liggen. De knop daarvoor vind je links onderin je scherm (ik heb er op de foto even een geel kader om heen gezet). Je hoeft alleen maar op deze knop te drukken en dan een getal in te vullen.
En daarna moet je natuurlijk ook nog de scores van de andere spelers gaan berekenen. Op het scan-scherm staat links bovenin een plusje (ik heb er op de foto een geel kader om heen gezet) waarmee je een speler toe kan voegen. Je kan in deze stap ook de naam van deze speler toevoegen.
En als je dan van alle spelers de scores hebt laten berekenen door de app, dan zie je op het startscherm de einduitslag.

Als je het leuk vindt dan kan je altijd nog even terug gaan om een overzicht te krijgen van welke bomen, planten en dieren je allemaal gebouwd had door op de einduitslag te drukken.
En als je dan bovenin het scherm op een van de spelers klikt (ik heb er op de foto een geel kader om heen gezet), dan wordt er op elke kaart gezet hoeveel punten deze kaart je heeft opgeleverd. Op deze manier krijg je inzicht in welke combinaties goed hebben gewerkt en welke niet.
En dan de hamvraag: hoe prettig werkt de app en is het sneller dan zelf de score uitrekenen. Ik denk dat het antwoord daarvan erg afhangt van hoe goed de ruimte waarin je speelt verlicht is en hoe snel je zelf kan rekenen. Wij hebben lampen boven de tafel hangen die een beetje een vlekkerig licht geven. Dat vind de app niet zo heel fijn. Bij het scannen maakte hij daardoor best veel fouten en moesten we handmatig van alles corrigeren. Als je eenmaal door hebt hoe dat moet (en daar kom je snel genoeg achter), dan gaat dat best snel. Toen ik vandaag met daglicht foto’s voor dit blogje maakte, ging het scannen een stuk beter. Maar ook dan moet je dus ook nog even bij sommige kaarten aangeven van welk type (blaadje) ze zijn. Ook dat is geen vervelend of lastig klusje om te doen, maar het kost al met al best wat tijd. En daarna moet je dat dus ook nog voor alle andere spelers doen. Het is dus niet zo dat het heel veel minder tijd kost om de scores te berekenen. Maar je hoeft niet meer al het reken- en telwerk te doen, dat is vast voor veel mensen een grote plus.
wij hebben de app gisteren direct uitgetest! moesten nog heel wat kaartjes toevoegen, maar was wel bij kunstlicht. verder werkt het prima!
Fijn om te horen dat jouw ervaringen overeenkomen met die van ons. Prima app als je geen zin hebt in enorme rekensommen