1-5 spelers (vanaf 8 jaar)
45-60 minuten
Auteur: David Diaz
Uitgever: Happy Meeple Games (2021)
Het spel…
Ongeveer 66 miljoen jaar geleden blies de laatste dino zijn adem uit. En wie weet lag deze dino wel net op een lekker droog plekje waar in de jaren, eeuwen en millennia die volgden zijn botten goed bewaard zijn gebleven. In het spel Fossilis mag je je voorstellen dat jij vervolgens de paleontoloog bent die de botten van deze dino (of een andere dino) terug vindt en met een ferme ademteug het laatste beetje stof er van af blaast.
Fossilis is namelijk een familiespel waarin de spelers paleontologen zijn die op zoek gaan naar dino-botten. Voordat je kan gaan graven, moet je natuurlijk wel eerst het bord klaarzetten. De dino-botjes worden verstopt in de vakjes van een vierkante bak. Op de bak gaat een deksel, waarna de bak nog een keer geschud wordt waardoor niemand meer precies weet welk botje waar terecht is gekomen. Daarna gaat er een kartonnen bordje via een gleuf over het onderste deel van de bak heen. Op dit bordje worden plastic tegels gelegd die de aarde voorstellen. Vervolgens trek je dit bordje onder de plastic tegels vandaan en dan ben je klaar om te gaan graven.
In je beurt heb je vervolgens vier energie (acties) om uit te geven. Met deze energie kan je bijvoorbeeld de aarde verwijderen. Zand is natuurlijk makkelijker te verplaatsen dan stenen (en dit kost dan ook minder energie). Als je een aarde-tegel van het bord schuift, dan krijg je deze tegel en hiermee kan je aan het eind van je beurt een handige kaart kopen. Je hebt twee soorten kaarten: gereedschapskaarten (die je een eenmalige actie laten uitvoeren) en voorraadkaarten (waarmee je dino-botten kan krijgen of hulpmiddelen om het graven later makkelijker te maken). Veel kaarten leveren ook nog punten op (daar draait het uiteindelijk allemaal om).
Zodra je de aarde boven dino-botten verwijderd hebt, kan je natuurlijk gaan graven. Ook dit kost een energie, maar daarnaast heb je gips nodig (ik neem aan om de botten mee te stabiliseren voor het vervoer). Aan dit gips kom je via de voorraadkaarten of door gewoon energie uit te geven. Hoe groter het bot is dat je wil opgraven, hoe meer gips je nodig hebt.
De volgende stap is dat je moet bepalen van welke dino het botje is. Dit doe je door het botje op een dino-kaart te leggen. Je kan maar aan één dino tegelijkertijd werken. Als je dus een botje vindt dat niet op de dino past die je al aan het uitgraven was, dan moet je de dino waar je aan werkte waarderen (alle botjes die je gevonden had, leveren punten op) en aan een nieuwe dino beginnen. Vanzelfsprekend leveren complete dino-skeletten meer punten op dan losse botjes.
Maar daar staat weer tegen over dat je aan het eind van het spel ook heel veel punten kan scoren als je van heel veel dino’s een botje hebt gevonden. Dat zit zo. Op iedere dino-kaart staan drie symbolen die staan voor de eigenschappen van de dino, bijvoorbeeld of het een planteneter of juist vleeseter was, of het op twee of vier voeten liep of in welke periode hij leefde (trias, jura of krijt). Als je drie dino’s met hetzelfde symbool hebt, dan levert dit punten op. Verder levert het punten op als je de speler bent die een symbool het vaakst gevonden heeft. En ten slotte levert het punten op als je alle symbolen gevonden hebt.
…en de waardering
Op het eerste gezicht is Fossilis natuurlijk het perfecte spel voor families met kinderen die in de ban van dino’s zijn. Het is super gaaf dat je zelf dino-botjes mag gaan opgraven en die vervolgens toe mag wijzen aan dino-kaarten. Op elke kaart staat ook nog een leuk weetje waardoor je nog meer te weten komt over de dino’s.
Maar er zijn een paar scherpe randjes aan dit spel. Allereerst vind ik de dino-botjes wel heel klein voor een familiespel. Je moet echt goed opletten en voorzichtig zijn om die niet kwijt te raken en voorzichtig zijn is niet echt iets waar enthousiaste kinderen goed in zijn. En ten tweede is Fossilis misschien wel, ondanks al het prachtige spelmateriaal, te veel een echt spel om de verwachtingen van dino-gekke kinderen waar te maken. Je kan namelijk heel veel punten verzamelen via het verwijderen van aarde-tegels (wat toch echt minder spectaculair is dan dino-botten opgraven) en het is slimmer om veel dino-kaarten te verzamelen (door telkens maar één botje toe te wijzen aan de kaart) dan om hele skeletten op te graven (wat eigenlijk veel cooler is om te doen). Ook het eerst moeten pakken of via kaarten verzamelen van gips-blokjes voor je mag gaan graven, is thematisch niet wat een dino-fan wil doen (die wil graven). Dit maakt dat Fossilis droger en minder avontuurlijk is dan het uiterlijk van het spel suggereert.