Dungeons, Dice & Danger

Geplaatst door

2-4 spelers
30-45 minuten
Auteur: Richard Garfield
Uitgever: alea (2022)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 0 Gemiddelde: 0]

Het spel…

Als er iemand rijk geworden moet zijn van het ontwerpen van spellen, dan is dat Richard Garfield wel. Ik weet niet precies welke royaltyregeling hij met Hasbro heeft, maar een kleine dertig jaar nadat de eerste Magicset verscheen zal hij er nog steeds een aardig maandinkomen aan overhouden.

Voor het geld hoeft hij het niet te doen, maar het bloed kruipt nu eenmaal waar het niet gaan kan. Dungeons, Dice & Danger (ik kort het maar af tot DDD) is een van zijn laatste creaties en ook hier is de setting fantasy.

DDD is een roll & write spel, waarbij de spelers zich met dobbelstenen een weg door een kerker banen om monsters te verslaan en schatten te verzamelen. Om beurten gooien de spelers vier witte en een zwarte dobbelsteen, waarna iedereen twee paartjes maakt om de bijbehorende sommen af te kruisen op hun persoonlijke kerkerblaadje. De actieve speler mag een witte dobbelsteen vervangen door de zwarte. Kun je een dobbelsteencombinatie niet invullen, dan verlies je een leven.

Ben je bij een monster aangekomen, dan kun je de dobbelstenen ook gebruiken om te vechten. Maar onderweg zijn er ook leuke schatten en bonussen te verdienen, zodat de beste weg naar de winst nooit vanaf het begin al vastligt. Iedereen kan zijn eigen pad kiezen.

Het spel eindigt als ieder monster door minstens een speler verslagen is. Je telt de waarde van je schatten op en trekt daar strafpunten voor verloren levens vanaf. De speler met de meeste punten wint.

…en de waardering

DDD zet flink in op de humoristische factor, wat je vaker ziet bij spellen van deze auteur. Dat begint al met de regels en is ook te zien in de illustraties van de verschillende kerkers (het defecte toilet van de sekteleden, Orville en Wilbur de pterodactylen, enzovoort). Gelukkig leidt die ongein niet af van het speelplezier, want daarin weet DDD ruimschoots te voorzien.

De lolligheid verdwijnt namelijk snel naar de achtergrond bij het puzzelen welke combinaties je het beste kunt maken. Regelmatig heb je de keuze tussen een perfecte combinatie en een schade, of twee matige getallen die je nauwelijks verder helpen. Je mag slechts een paar keer de zwarte dobbelsteen gebruiken als het niet jouw beurt is, dus daar ben je zuinig mee. Daardoor is DDD een tikje pittiger dan de meeste spellen in dit genre, een beetje hersenloos krassen is er niet bij.

Met vier verschillende kerkers, ieder met een eigen karakter en unieke bonussen, ligt de wederspeelbaarheid van DDD erg hoog. Fans van het betere roll & writespel zullen hier uren speelplezier aan beleven.

2 reacties

  1. Hoi Peter, kan je alsjeblieft stoppen met dit soort positieve reacties op spellen? πŸ™‚
    Ik kende deze nog niet en ben gelijk weer in de verleiding gekomen door aanvullend nog even op BGG te kijken en het spel ook maar gelijk weer te bestellen. Dit gebeurt dus wel vaker…..

    Nee hoor, blijven jullie alsjeblieft dit soort reviews doen.
    I love it πŸ™‚

    Groeten en fijne feestdagen,
    Jan

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *