2-5 spelers
60 minuten
Auteur: Andreas Steding
Uitgever:
Phalanx Games (2004)
Het spel …
Hart van Afrika is weer een typisch Phalanx-spel: mooie doos met een historisch thema. Dit keer wordt in het spel de periode aan het eind van de 19e eeuw nagespeeld. De periode waarin Afrika door ontdekkingsreizigers werd doorkruist, op zoek naar antwoorden op grote vragen als “waar begint de Nijl”. Natuurlijk waren deze ontdekkingsreizigers niet vies van handelen met de lokale bevolking en stichtten de ontdekkingsreizigers al zoekende ook wat handelsposten.
De spelers vertegenwoordigen een groep handelaren die proberen de meest profijtelijke plekjes van Afrika te veroveren. De kern van het spel is een veiling (er wordt geboden met invloedfiches), waarop actiefiches worden geveild. Alleen de speler die de veiling wint, mag acties gaan uitvoeren in de betreffende ronde, en deze speler krijgt als enige aan het eind van de ronde punten voor zijn veroverde gebieden.
Op de actiefiches staat het aantal actiepunten dat de speler die de veiling wint mag gebruiken. Met deze actiepunten kun je je handelaren over het bord bewegen, nieuwe handelaren in het spel brengen of de waarde van de verschillende gebieden veranderen. Daarnaast staan er nog acties op de fiches waarmee je leuke dingen kunt doen (extra punten scoren, extra bewegen, handelspost bouwen, etc).
Als je naar een gebied gaat waar andere handelaren zijn dan kan er een conflict ontstaan. Als er handelaren staan van een andere speler, dan ben je verplicht het conflict uit te vechten. Er zijn echter ook zogenaamde neutrale handelaren in het spel (de locals). Met deze handelaren mag je een conflict uitvechten, maar je mag ze ook in het gebied tolereren. Hierdoor ontloop je het risico dat je het conflict verliest, maar het betreffende gebied wordt wel minder waard. Het conflict wordt beslecht door te kijken wie de sterkste handelsmacht heeft (som van de waarde van je handelaren en de eventueel extra ingezette actiefiches en invloedfiches). De winnaar mag daarna de waarde (reputatie) van zijn handelaren verhogen en de concurrent het gebied uitsturen.
Zodra de actieve speler alles heeft gedaan wat zijn hartje begeert, krijgt hij punten voor zijn veroverde gebieden, handelsposten en eventuele extra tellingen. Nadat de punten zijn toegekend worden de invloedfiches die de speler heeft geboden en uitgegeven verdeeld onder de andere spelers. Zodra een speler aan het eind van zijn beurt 42 punten of meer heeft is het spel afgelopen.
… en de waardering
In Hart van Afrika zitten een boel elementen die me erg aanspreken. Helaas heeft dit echter geen goed spel opgeleverd. Het grootste manco is dat het spel veel te snel afgelopen is. Een speler die dit spel wat vaker gedaan heeft kan zonder veel moeite na drie actieve beurten de 42 punten bereikt hebben. Hierdoor is het goed mogelijk dat je langer bezig bent om alle regels uit te leggen (dit zijn er namelijk nogal wat met al die actiefiches), dan dat het heeft geduurd om het spel te spelen. Bovendien is het heel vervelend dat je niets doet als je zelf niet de actieve speler bent.
Tenslotte is er ook nog het een en ander aan te merken op de uitvoering van het spel. Op de actiefiches staan symbolen. Voor een eigen handelaar wordt een gekleurd rondje gebruikt en voor een neutrale handelaar een grijze. Op twee actiefiches is echter een eigen handelaar in het grijs afgebeeld. Verder zitten er bij het spel twee overzichtskaarten met de spelregels (als je met vijf spelers speelt, is dit wat weinig). Wat nog kwalijker is, is dat de meest complexe spelsituatie niet eens is samengevat op het overzichtskaartje (fase 5: conflict).
Kortom, bij dit spel heb ik heel sterk het gevoel dat het een erg leuk spel had kunnen worden, als er nog wat langer over was nagedacht. Er zitten genoeg leuke elementen in, ze zijn alleen niet in balans.