2-3 spelers, vanaf 10 jaar
30 minuten
Auteur: Alexander Kneepkens en Inge van Dasselaar
Uitgever: Jolly Dutch (2020)
Het spel…
Slagenspelletjes, ik ben er dol op. Het is alleen jammer dat de meeste slagenspellen pas leuk worden als je met meer dan twee spelers bent, zeker in deze tijd van social distancing. Maar gelukkig zijn er uitzonderingen op deze regel en verscheen recent daarvan een nieuw voorbeeld: Herrlof.
Herrlof is een slagenspel voor twee of drie spelers dat duidelijk leentjebuur heeft gespeeld bij twee slagentoppers, namelijk De Vos in het Bos en Wizard. Uit De Vos in het Bos heeft Herrlof geleend dat sommige kaarten een speciale eigenschap hebben. Zo mag je als je met een 6 een slag wint, een kaart uit de hand van de andere speler trekken en die als je wilt houden (dan moet je wel een kaart uit je eigen hand terug geven natuurlijk) en als het je lukt om met een 1 een slag te winnen, dan mag je zelfs een slag van een andere speler afpakken.
Van Wizard heeft Herrlof geleend dat je aan het begin van iedere ronde moet voorspellen hoeveel slagen je gaat halen. Je doet dit in het geheim zodat je niet weet wat de andere speler(s) heeft/hebben voorspeld. Aan het eind van een ronde krijg je net zo veel punten als je slagen hebt gehaald én tien bonuspunten als je het door jou voorspelde aantal slagen hebt gehaald. Je kan verder nog bonuspunten scoren als je exact drie of vier slagen hebt. Verder zijn er nog twee bijzondere kaarten die doen denken aan de Nar en Tovenaar uit Wizard. Met de ene bijzondere kaart pas je als het ware en win je dus de slag niet (tenzij alle spelers op deze manier passen, dan wint de eerste speler). Met de andere kaart vernietig je de slag waardoor hij uit het spel verdwijnt. Niemand wint dan die slag.
Er worden maximaal tien rondes gespeeld of tot de ronde waarin een speler door de magische vijftig punten grens gaat. Wie dan de meeste punten heeft, wint het spel.
…en de waardering
Ik vind Herrlof tegelijkertijd een leuk en een frustrerend spel. Dat komt doordat de speciale kaarten en speciale eigenschappen net te veel chaos veroorzaken waardoor het erg lastig is om goed te voorspellen hoeveel slagen je gaat halen. In Wizard heb je alleen te vrezen van de Nar (waarmee je slagen ontwijkt) en de Tovenaar (een soort supertroef). Dat is al lastig genoeg. Maar hier komen er nog de zessen bij waardoor er zo maar een goede kaart uit je hand kan worden getrokken en de enen waardoor slagen die je gehaald hebt ineens toch naar de ander gaan. Daar valt niet tegen op te voorspellen. De chaos en onvoorspelbaarheid van de speciale kaarten en eigenschappen zorgen daardoor dus regelmatig voor frustratie als alles de verkeerde kant op valt. Maar ze zorgen ook voor blijdschap als het een keer wel lukt om je voorspelling te doen uitkomen door slim gebruik te maken van de speciale kaarten en eigenschappen. En door de hoop dat ik de chaos nog een keer onder controle krijg, krijgt dit spel toch iets verslavends waardoor ik het telkens opnieuw wil spelen. Misschien zelfs tegen beter weten in.