High Five

Geplaatst door

2 spelers
30 minuten
Auteur: Nils van Teijlingen
Uitgever: 999 games (2010)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 1 Gemiddelde: 2]

Het spel …

Een nieuw spel bedenken is niet zo makkelijk als het klinkt. Als ik de verhalen mag geloven, zijn de meeste nieuwe spellen die spellenuitgevers aangeboden krijgen varianten op monopoly, mens-erger-je-niet of traditionele kaartspelletjes. Op meer van hetzelfde zit de spellenwereld niet te wachten en dus halen deze spellen de eindstreep (het spellenschap) niet. Gelukkig laat 999 Games zich niet afschrikken door al het kaf dat tussen het koren zit. Ze zijn zelfs actief op zoek naar nieuw spellenontwerp talent. Dit doen ze door op de Ducosimbeurs in aanvulling op de Bring & Buy stand (waar leden hun oude spellen verkopen) ook een Bring & Try stand neer te zetten. Deze stand is de Idols van de spellenwereld. Hier kan namelijk iedereen die een spel bedacht heeft dit komen spelen met de mensen van 999 games. Het eerste spel dat via dit kanaal in het schap is gekomen is High Five van Nils van Teijlingen.

In High Five moeten de spelers fiches met de symbolen van een traditioneel kaartspel (ruit, klaver, hart en schoppen met de waardes 2 tot en met aas) op een vierkant bord leggen. Voordat je de fiches neerlegt moet je met een rechthoekig kader (5 bij 1 vakje) aangeven waar de fiches komen te liggen. Je moet tenminste één fiche neerleggen, maar als je wilt mag je ook het hele kader volplempen. Vervolgens bepaal je hoeveel punten je hebt gescoord aan de hand van de combinatie die er ligt. De combinaties zijn ontleend aan het pokeren (denk aan royal flush, full house en trio’s). Aan het eind van iedere beurt vullen de spelers hun hand weer aan met exact twee fiches (ongeacht het aantal fiches dat ze in hun beurt gespeeld hadden).

Het spel is afgelopen zodra alle fiches op het bord liggen. Degene met de meeste punten wint.

… en de waardering

High Five is een spel in de traditie van Rummikub en Sequence. Wat er nieuw aan is, is dat je punten kunt scoren door te profiteren van wat anderen reeds gelegd hebben. Als je bijvoorbeeld helemaal niets leuks kunt, kan je altijd het kader zo leggen dat er al iets moois in ligt (bijvoorbeeld een trio). Je legt er dan iets onzinnigs bij, maar in het kader ligt dan toch nog het trio en dus pak je weer wat puntjes. Dit element zorgt er ook voor dat je bij het leggen goed moet opletten dat anderen niet te gemakkelijk van jouw werk kunnen profiteren. Deze toevoeging geeft het spel een geheel eigen dynamiek.

Een nadeel van het spel is wel dat het pas afgelopen is als alle tegels op het bord liggen. De speler die als laatste nog over is, kan dus door heel berekenend te spelen super veel punten binnen harken (een duo neerleggen, dit verlengen naar een trio, en vervolgens naar een full house). Aan de andere kant, is het heel goed mogelijk om hier tijdens het spelen rekening mee te houden (zorg er voor dat je niet heel veel sneller je blokjes uitspeelt dan je tegenstander doet).

High Five zal niet door iedereen even leuk gevonden worden. Het is het soort spel dat mensen die af en toe een spelletje doen leuk zullen vinden, maar waar de verwende veelspeler wellicht op zal neerkijken. Ik vind High Five een prima spel in zijn genre (toegankelijke familiespelletjes voor de gelegeheidsspeler). Het spel is snel uitgelegd en speelt lekker vlot weg. En door de korte speelduur is het een spel waarvan je het niet bij één potje zult laten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *