2 spelers (vanaf 10 jaar)
30 minuten
Auteur: Phil Walker-Harding
Uitgever: White Goblin Games (2019)
Het spel…
De oude Egyptische beschaving mag dan verdwenen zijn, maar is zeker nog niet vergeten. De grote bouwwerken uit deze tijd zijn nog steeds in Egypte te bewonderen. In Imhotep mochten de spelers voor het eerst zelf hun steentje bijdragen aan de bouw van deze gebouwen. In Imhotep het Duel blijkt dat de strijd tussen de bouwmeesters daarmee nog niet beslecht was. Er zijn nog twee kandidaten over die willen laten zien dat zij de meest waardige opvolger zijn van de grote architect Imhotep. En dus gaat de strijd door.
In Imhotep het Duel ligt centraal op tafel een vierkant bordje. Aan twee kanten van het bordje liggen zes bootjes van ieder drie plekjes. Op deze bootjes liggen fiches die aangeven aan welk bouwwerk je mag bouwen of welke speciale actie je mag uitvoeren als je dat fiche weet te bemachtigen.
Als je aan de beurt bent, dan mag je één actie uitvoeren. Je kan kiezen uit drie verschillende acties. De eerste is dat je een poppetje in jouw spelerskleur op één van de negen vakjes van het vierkante bordje mag leggen. De tweede actie is dat je een bootje waar minimaal twee poppetjes voor in de rij liggen mag laten wegvaren. De plaats van de poppetjes bepalen op dat moment welk fiches je krijgt (fiches die overblijven, gaan uit het spel). En de laatste actie is dat je een eerder gekregen actie fiche mag gebruiken. Met deze fiches mag je bijvoorbeeld extra poppetjes plaatsen, een popje plaatsen én een bootje laten varen of poppetjes op een bootje van plaats laten wisselen en daarna dat bootje laten varen.
Ieder bootje dat geleegd is, wordt onmiddellijk vervangen door een nieuwe boot met drie fiches. Dit gaat net zo lang door tot de zak met fiches leeg is. Dan wordt er nog doorgespeeld tot de op één na laatste boot is geleegd en daarna is het spel afgelopen.
En dan worden de punten geteld door te kijken hoeveel fiches je voor ieder van je vier bouwprojecten (obelisk, tempel, piramides en grafkamer) hebt veroverd. Ieder bouwproject wordt op een andere manier gewaardeerd. Voor de obelisk scoor je bijvoorbeeld één puntje voor ieder fiche dat daar ligt en krijg je nog 6 punten extra als jij de hoogste obelisk hebt. Voor de tempel tel je de waarde van alle fiches die daar liggen bij elkaar op. Bij de piramides scoor je alleen de waarde van je kleinste piramide (je bouwt er twee). En bij de grafkamer scoor je punten voor iedere groep van aaneengesloten genummerde fiches die daar ligt.
Voor meer variatie kan je ook met de andere kant van de bouwwerktegels spelen. Dan scoor je op een andere manier punten, maar het spel blijft verder hetzelfde.
…en de waardering
Net als bij Imhotep komt de spanning in dit spel doordat je je blokjes/poppetjes op een bepaalde plek wil krijgen, maar je continu het risico loopt dat een andere speler jouw blokje/poppetje de verkeerde kant op stuurt. Elk poppetje kan immers op twee verschillende bootjes terecht komen en als je pech hebt beslist de andere speler dat dat het bootje wordt waar je zelf het minst op zit te wachten. Als je bijvoorbeeld al met een ruime marge de grootste obelisk hebt, dan zit je niet echt te wachten op een extra obelisk-fiche maar wil je liever werken aan je kleinste piramide. De actie-fiches dragen niet direct bij aan de bouwwerken, maar zijn heel fijn om te hebben omdat ze je meer controle geven over het spel, bijvoorbeeld doordat je én een poppetje mag plaatsen en meteen mag gaan varen waardoor dat poppetje in ieder geval precies daar komt waar jij het wilt hebben.
Imhotep is een leuk, vlot tweepersoonsspelletje waarin je regelmatig lastige keuzes moet maken. Tegelijkertijd lijken de potjes die je speelt wel erg op elkaar, ondanks de mogelijkheid om de bouwwerken op een andere manier te laten waarderen. Daardoor is het geen spel dat je heel vaak kort achter elkaar wilt spelen, dan gaat het een beetje vervelen. Maar het is absoluut leuk genoeg om regelmatig op tafel te komen.