Juni was een gemiddeld een prima spellenmaand waarin er 51 keer een spel op tafel kwam. De spellen die ik deed waren alleen niet heel gelijkmatig over de maand verdeeld. Aan het begin van de maand kwamen er meer spellen op tafel, dan aan het eind van de maand doordat de laatste weken van de maand druk waren met andere afspraken. Ik speelde deze maand ook flink wat nieuwe spellen. Over Dorfromantik, Brood & Bier, Next Station: Tokyo, Pick a Pen Tuinen, Undo en Second Chance heb ik deze maand in recensies al verteld wat ik van ze vond. Deze spellen sla ik in dit maandoverzicht dus verder over.
En dan blijft er nog maar één nieuw spel over om een eerste indruk van te schrijven. En dat is een ander lid van de Pick a Pen familie, namelijk Pick a Pen Riffen. Ook in dit spel wordt er weer met potloden gerold in plaats van met dobbelstenen. Pick a Pen Riffen deed mij een beetje aan Next Station: London / Tokyo denken doordat je op een briefje verschillende gekleurde lijnen gaat tekenen die bepaalde punten met elkaar verbinden. Dit keer zijn het echter geen metrolijnen die metrostations verbinden, maar is het een duiker die langs schatten zwemt. Op de potloden staan symbolen die aangeven met hoeveel vakjes de duikroute verlengd mag worden van de duiker die een duikpak aanheeft in de kleur van het potlood en of de duiker daarbij een bochtje mag maken. Als je daarbij langs een schat in de kleur van je duiker zwemt of langs een gouden muntje da markeer je dat op je briefje. Hoe verder je komt, hoe meer punten je scoort. En daarnaast zijn er tussentijds punten te scoren door bepaalde doelen als eerste te halen (bijvoorbeeld van één kleur alle schatten verbonden hebben).
Ik vond Pick a Pen Riffen een leuk spel om te doen. Ik vind het zelfs iets leuker dan de Pick a Pen Tuinen. Het is een race om zo snel mogelijk de duikers langs de schatten te sturen. Doordat er verschillende bronnen van punten zijn, moet je kiezen waar je op in zet. Je wordt daarbij natuurlijk beperkt door de potloden waar je uit kan kiezen. Daar zit ook een belangrijk deel van de interactie. Als je een potlood weg kan pakken waar een andere speler een gezamenlijk doel mee kan halen, dan moet die speler wachten tot de potloden op zijn voordat ze opnieuw gerold worden en heb jij ondertussen de tijd om zelf aan zo’n doel te werken. In mijn ene potje leek het wel of de startspeler een voordeel had voor het behalen van de tussentijdse doelen. Maar aan de andere kant verloor de startspeler het potje, dus het leek geen doorslaggevend voordeel. Dit spel moet ik dus nog uitgebreider gaan spelen voor ik er een oordeel over kan vellen. Maar dat is een klus waar ik zeker niet tegen op zie.