1-4 spelers (vanaf 8 jaar)
15-25 minuten
Auteur: Matthew Dunstan
Uitgever: Blue Orange Games (2022)
Het spel…
Next Station London kwam vorig jaar uit en was een groot succes. Het spel is zelfs genomineerd voor de prestigieuze Spiel des Jahres. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat Next Station London een vervolg heeft gekregen. Sinds kort ligt Next Station Tokyo in de winkel en kunnen de planologen aan de slag met de metro van Tokyo.
De basis van Next Station Tokyo is hetzelfde als die van Next Station Londen. Ook Next Station Tokyo is namelijk weer een flip & write spel waarin vier metrolijnen worden aangelegd. Iedere beurt wordt er een kaartje opengedraaid dat aangeeft naar wat voor soort station (aangegeven met een vormpje) je de lijn waar je die ronde aan bouwt, mag verlengen. De belangrijkste bron van punten is nog steeds dat je het aantal wijken waar je komt (al zijn die net anders ingedeeld dan in Londen) vermenigvuldigd wordt met het aantal stations in de wijk waar je de meeste stations hebt gerealiseerd. En daarnaast zijn er nog steeds punten te verdienen door bepaalde doelen te behalen en door overstapstations te maken (maar daarover later meer).
Een groot deel van het spel is dus bekende kost. Maar gelukkig zijn er ook verschillen. Zo ligt er in Tokyo al een metrolijn aan het begin van het spel (een groene cirkel lijn). Het is de bedoeling dat je elk station op deze lijn met ten minste één andere lijn verbindt. Voor de stations waarvoor dit niet lukt, krijg je aan het eind van het spel minpunten.
Maar er is ook een nieuwe manier van scoren, namelijk door zogenaamde toeristenzegels te maken in de buitenste wijken op je briefje. Een toeristenzegel is een overstapstation in zo’n buitenste wijk. Voor iedere hoekwijk waar je zo’n overstappunt creëert, scoor je 10 extra punten. De vier andere buitenwijken leveren 5 extra punten op. Het maakt daarbij niet uit of je één of meerdere overstappunten maakt in een wijk, elke wijk kan maar één keer punten opleveren.
Een andere verandering in het spel is dat een station met minimaal drie lijnen moet zijn verbonden om er punten mee te scoren voor overstapstations (in plaats van twee in Londen) . Het loont wel om hier op te spelen. Als het je lukt om 4 lijnen te verbinden dan levert dat al 15 punten op en als je zelfs alle vijf de lijnen (de groene die al op het briefje staat en de vier die je bouwt) weet te verbinden, dan levert dat je een daverende dertig punten op.
De laatste verandering ten opzichte van Next Station is dat er een twee nieuwe kaartjes zijn die je het recht geven om direct naast een andere metrolijn te bouwen (denk dubbelspoor uit Ticket to Ride).
…en de waardering
Ik moest mijn eerste potjes een beetje wennen aan de manier waarop de wijken zijn ingedeeld in Tokyo. Het is net wat minder intuïtief dan de vierkante wijken uit Londen en de gele lijnen die de wijken uit elkaar houden, zijn zo licht dat je echt goed moet kijken hoe ze nou precies lopen. Verder vond ik het verzonnen woord toeristenzegel dat gebruikt wordt voor een overstapstation in een buitenwijk erg verwarrend. Maar als je eenmaal door hebt dat het gewoon een overstapstation is, dan is het niet moeilijk meer. De mogelijkheid om soms parallel aan een al bestaand stukjes spoor te bouwen is heel fijn.
Ondanks de verschillen zijn Next Station London en Next Station Tokyo eigenlijk dezelfde spellen en dus net zo leuk. Next Station London is net wat makkelijker, maar daar staat tegenover dat Next Station Tokyo net een paar kleine leuke toevoegingen heeft. Als je Next Station London met veel plezier speelt en toe bent aan wat variatie, dan kan ik je Next Station Tokyo dan ook van harte aanbevelen. Als je Next Station London aardig vond, maar niet geweldig, dan zal deze versie je niet op andere gedachten brengen en ka je hem dus prima aan je neus voorbij laten gaan.