De Kolonisten van de prehistorie

Geplaatst door

3-4 spelers
90-120 minuten
Auteur: Klaus Teuber
Uitgever: 999 Games (2002)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 3 Gemiddelde: 3.7]

Het spel …

De familie van de Kolonisten van Catan blijft maar uitbreiden. Ik heb een keer voor collega’s een soort stamboom van de hele familie getekend, en dan zie je pas goed hoeveel varianten er inmiddels zijn, zeker als je de Duitse familieleden meerekent die nog niet in Nederland verkrijgbaar zijn (zoals het boek en de Sterrenvaarders). Ik was dan ook een beetje huiverig om de Kolonisten van de Prehistorie te gaan kopen, zou dit spel niet meer van hetzelfde zijn? Weer goed, maar teveel van hetzelfde?

In de Kolonisten van de prehistorie trekken de eerste stammen langzaam weg uit Afrika om de rest van de wereld te koloniseren. Afrika stelt natuurlijk heel andere eisen aan haar bewoners om te overleven en daarom zullen de verschillende stammen zich ook moeten ontwikkelen op een viertal gebieden: kleding, voedsel, bouwen en tot slot jacht en strijd. Het doel is om als eerste tien overwinningspunten te vergaren.

De spelers beginnen met drie dorpen en een nomade in Afrika. Een beurt verloopt volgens het gebruikelijke Kolonistenrecept: gooien met de dobbelsteen, grondstoffen voor iedereen, ruilen en dan de kaarten in de juiste combinaties uitgeven. Er zijn vier verschillende grondstoffen: huid, vlees, vuursteen en ivoor. Omdat het er maar vier zijn, is het een stuk makkelijker om de juiste combinaties te krijgen, waardoor er minder handel plaatsvindt.

Er zijn verschillende acties waar je uit kan kiezen. Om te beginnen kan een spelers zich ontwikkelen op een van de genoemde gebieden. Voor elke stap op het ontwikkelspoor moet betaald worden en de prijs loopt op van één tot drie grondstoffen. Dit doe je natuurlijk niet voor je lol. Je moet je ontwikkelen in bouwen en kleding om op sommige locaties op het bord te mogen komen. Hoe verder je je ontwikkelt op het gebied voedsel, hoe meer stappen je voor één vlees mag zetten. En voor iedere ontwikkeling op het gebied jacht en strijd mag je één van de twee “rovers” verzetten (Neanderthaler of sabeltandtijger). Als je daarnaast als eerste op een gebied de vijfde ontwikkeling doet, krijg je hier een overwinningspunt voor.

Daarnaast kan je met een nomade aan de wandel naar een nieuwe locatie. De nomade moet dan wel een goed gevulde maag hebben, dus het kost je de grondstof vlees. Op een nieuwe locatie kan dan een nieuw dorp gebouwd worden (levert een overwinningspunt op). Je hebt in totaal vijf dorpen, zodra die alle vijf op het bord hebt staan, moet je als je een nieuw dorp bouwt een oud dorp in Afrika afbreken.

Je kan met een nomade ook op ontdekkingstocht. Dit doe je door over velden te lopen waarvoor je je op de gebieden bouwen voedsel ontwikkeld moet hebben. Op deze velden liggen vierkante fiches. Als je over zo’n veld loopt mag je het fiches pakken en uitvoeren. Er zijn drie soorten fiches: of een overwinningspunt, of het mogen verplaatsen van de Neanderthaler of sabeltandtijger, of het leggen van een woestijnfiche over een bepaalde grondstofsoort in Afrika. Door deze laatste actie droogt Afrika steeds verder uit en wordt het dus ook noodzakelijk om daar weg te trekken.

Dan zijn er nog twee punten te verdienen met een soort langste handelsroute kaart voor wie de meeste vierkante ontwikkelfiches heeft en een kaart voor wie als eerste op alle vijf de continenten dorpen heeft gebouwd.

… en de waardering

Ik was aangenaam verrast door deze nieuwe variant van het bekende recept. In het spelmechanisme is weinig veranderd, maar de zaken waarmee punten kunnen worden verkregen verschillen genoeg van de andere varianten om het toch interessant te houden. Het spelmechanisme is te bekend om het vijf pionnen te geven, daarvoor zou het toch een unique selling point moet hebben en dat is er niet, maar het is een erg leuk spel dat de aanschaf zeker waard is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *