2-4 spelers
45 minuten
Auteur: Klaus Teuber
Uitgever:
999 Games
(1996)
Het spel …
Land in zicht! was één van de eerste spellen die door 999 Games werd uitgegeven. Nu vraag ik mij opeens af: zou 999 Games zo heten omdat ze in 1999 opgericht zijn? Of waren ze er net iets eerder? In ieder geval begonnen ze met spellen en auteurs die in Duitsland hun succes al hadden bewezen. Elfenland bijvoorbeeld was spel van het jaar geweest en Klaus Teuber was bekend vanwege de Kolonisten van Catan. Leuk om te zien in de spelregels is het (toen nog) minder professionele gehalte van de nieuwbakken uitgever.
Het was een jongensdroom van Klaus Teuber om een spel uit te geven met als thema het ontdekken van land. Omdat zijn oorspronkelijk creatie te ingewikkeld was voor de gewone spellenmarkt, heeft hij het concept in drie stukken geknipt. Naast land in zicht is ook het immens populaire Kolonisten van Catan en het minder bekende Löwenherz een spel dat stamt van zijn oorspronkelijke spelidee. In Land in zicht is er een oceaan te ontdekken. Iedere schipper moet aan het begin van de beurt bepalen hoeveel tegels ver men gaat varen. Iedere stap of poging kost 1 goudstuk. Zodra je een leeg gebied binnenvaart pak je een tegel van de gesloten stapel en legt deze open op het bord. Als die tegel alleen uit water bestaat mag de boot (indien daar vooraf voor betaald is) verder varen. Is het land dan moet de schipper kiezen of er aan land wordt gegaan of dat men de gok waagt en door vaart. Als het schip aanmeert mag de eigenaar een verkenner, fort of nederzetting bouwen. De drie eenheden lopen op in kosten maar ook in waarde. Als een eiland helemaal ontdekt is wordt er gekeken welke speler er de belangrijkste eenheid op het eiland bezit. Deze speler krijgt de meeste punten, namelijk het aantal tegels plus eventuele punten van ontdekkingsfiches. De speler die daarna de hoogste eenheid op het eiland heeft krijgt de helft van die punten, de speler die daarna komt daar weer de helft van enzovoorts. Hebben twee spelers bijvoorbeeld een nederzetting, dan wordt gekeken wie de meeste forten heeft en daarna wie de meeste verkenners op het eiland heeft.
Iedere ronde krijgen alle spelers een nieuwe voorraad goud. Die heb je nodig om te kunnen varen en te koloniseren. Naarmate het spel vordert is de kans groter een tegel te trekken die niet op die plek past. De tegel wordt uit het spel gehaald maar het goudstuk is de speler kwijt. Naast land en watertegels zijn er ook tegels met een vraagteken. Bij het kiezen van zo’n tegel vindt er een bijzondere gebeurtenis plaats. De kansen op makkelijk fortuin zijn net zo groot als de kans op tegenslag. De ontdekkingsreis is ten einde als het hele bord bedekt is of als de tegels op zijn.
… en de waardering
We mogen blij zijn dat Klaus naast Land in zicht! ook nog de moeite heeft genomen twee andere spellen te ontwikkelen met hetzelfde thema, want Kolonisten en Löwenherz zijn gewoon vele malen leuker dan Land in zicht. De nieuwe versie (alleen in het Duits: Die neue Entdecker) schijnt leuker te zijn maar daar kan ik niet over oordelen. De oude versie is een leuk legspelletje waarbij geluk een grote rol speelt. Je kunt pech hebben met het trekken van tegels, bij de gebeurtenistegels en de eilanden waar jij toevallig steeds staat kunnen klein blijven. Eigen risico kan je nemen door veel of weinig goudstukken in het reizen te stoppen en door bijvoorbeeld niet bij iedere eerste landtegel aan wal te gaan. Al met al een aardig legspel van een meer dan aardig spelauteur.
Vooral met wat jongere kinderen leuk om te spelen, omdat het redelijk eenvoudig en overzichtelijk is. De grote factor geluk is voor hen niet relevant. Mooi opstapje naar spellen met meer diepgang.