Als het regent in mei, dan is april voorbij. En nu is ook al weer mei voorbij en staat de zomer op de stoep. Maar weer of geen weer, het is altijd spellenweer. In de afgelopen maand stond er 62 keer een spel op tafel, waaronder zes keer een nieuwe. Wingspan was afgelopen maand voor Niek en mij weer het meest gespeelde spel. Inmiddels heb ik dit spel 30 keer gespeeld en ik ben er nog lang niet op uitgekeken.
Ik zal mijn nieuwe spellen in willekeurige volgorde behandelen. Alleen Just One sla ik over omdat ik over dat spel al een recensie (lees hier) heb geschreven.
Corinth is het een nieuw roll & write spel dat is uitgegeven door Days of Wonder. Het is gebaseerd op het dobbelspel Yspahan (lees hier de recensie van Peter Hein). Yspahan werd uitgegeven door QWG games en dus moest de auteur van Yspahan op zoek naar een andere naam dan “Ysphan het dobbelspel”, ondanks de grote gelijkenissen tussen de twee spellen. In Corinth gooit de actieve speler met 9 witte dobbelstenen en worden de dobbelstenen vervolgens op waarde gesorteerd op een bordje gelegd waarop verschillende acties staan. De hoogste worp komt op de bovenste rij (bij het goud) te liggen en daarna worden de andere dobbelstenen van laag naar hoog op de onderste rijen neergelegd. Als een bepaald getal dus niet gegooid is, is er een actie minder om uit te kiezen. De spelers pakken vervolgens de dobbelstenen van één waarde en gebruiken deze om iets op hun briefje af te strepen. Met de hoogste worp kan je dus goud krijgen en met de laagste ezels. Deze kan je vervolgens gebruiken om gebouwen te bouwen die voordeeltjes opleveren. Met de tussenliggende getallen krijg je goederen die je af kan strepen op je briefje en waar je punten mee krijgt. Maar in plaats van goud/ezels/goederen kan je de dobbelstenen ook gebruiken om een dienaar op pad te sturen. Die loopt dan net zo veel vakjes als de waarde van de dobbelsteen. De dienaar loopt op een raster en je activeert het vakje waar hij op eindigt. Op deze manier kan je ook aan goud, ezels en goederen komen maar kan je ook punten verzamelen. Na een bepaald aantal ronden is het spel afgelopen en wie dan de meeste punten heeft verzameld wint het spel. Corinth is een lekker vlot roll & write spelletje. De eerste keer dacht ik “is dit alles”, maar hoe vaker we het doen, hoe meer mogelijkheden ik zie om punten te scoren en hoe leuker ik het spel ga vinden.
Op Spiel stond ik al verlekkerd naar Escape Tales: The Awakening te kijken. Dit is een escaperoom spel met een occult thema en dat pretendeert verhalender te zijn dan andere soortgelijke spellen. Maar omdat het spel in het Engels was, heb ik het toen niet gekocht. Gelukkig heeft White Goblin dit spel naar Nederland gehaald (de Nederlandse titel is Escape Tales: het ritueel). Escape Tales is een coöperatief spel waarin de puzzels die we uit veel escaperoom-spellen kennen worden gecombineerd met “choose your own adventure” elementen. Choose your own adventures zijn kinderboeken uit de jaren ’80 waar je als lezer keuzes moet maken voor hoe het verhaal verder gaat (bijvoorbeeld: kies je de linker of de rechter deur). Afhankelijk van de keuze die je maakt wordt je verwezen naar een bepaald (genummerd) tekstblok. Je kan dit spel met meerdere mensen samen spelen of in je eentje (dat doe ik). In dit spel speel je de vader van een meisje dat in een mysterieuze coma ligt. Je hoopt via een occult ritueel haar weer wakker te maken, maar het is een heel gepuzzel voor je weet hoe het ritueel werkt. Ik heb het spel nog niet uitgespeeld, maar vermaak me er tot nu toe prima mee. De meeste puzzels krijg ik wel opgelost, al zijn er ook een paar waar ik hints nodig had en zelfs een enkele die ik na de hints nog niet snapte (gelukkig kan je dan het antwoord opzoeken zodat je wel verder kan spelen). Op die momenten miste ik een medespeler die de puzzel misschien wel had gesnapt. Het is niet moeilijk om het spel tussentijds te onderbreken. Je hoeft daarvoor het beschikbare materiaal alleen maar apart weg te leggen en een paar aantekeningen te maken en de volgende keer pak je zo de draad weer op. Ik houd wel van het occulte thema, maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen hier op afknappen (als je Harry Potter niet wilt lezen omdat het thema je tegenstaat, moet je hier ook maar niet aan beginnen). Escape Tales is niet destructief dus als je het spel uitgespeeld hebt, kan je het doorgeven zodat iemand anders het spel kan doen. Of je speelt het zelf nog een keer en probeert het beter te doen (kies andere paden binnen het spel zodat het spel anders afloopt).