Magische Berg

Geplaatst door

1-6 spelers (vanaf 5 jaar)
15 minuten
Auteur: Jens-Peter Schliemann en Bernhard Weber
Uitgever: 999 games (2023)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 1 Gemiddelde: 4]

Het spel…

In de Magische Berg moeten de leerlingen van de toverschool veilig hun weg van de berg naar beneden zien te vinden. Dat valt nog niet mee, zeker niet omdat er ook heksen op de berg staan. Gelukkig krijgen de spelers de hulp van magische dwaallichtjes. Zou het lukken om eerder beneden te zijn dan de heksen?

Het spelbord staat op twee punten “op pootjes” waardoor een schuin aflopend geheel ontstaat. Op het spelbord staan verdiepte paadjes met daarop gekleurde stippen. De paadjes vertakken zich regelmatig in tweeën. Aan het begin van het spel staan de leerlingen bovenaan het bord en de heksen staan op verschillende plekken op het bord.

Als een speler aan de beurt is, dan trekt diegene een plastic knikker (de dwaallichten) uit een zakje. Vervolgens laat je die knikker bovenaan het bord aan het begin van een paadje vallen. De knikker gaat dan (doordat het bord schuin afloopt) naar beneden rollen. Je weet alleen van te voren niet welk pad hij precies gaat komen (bij iedere vertakking kan hij immers links of rechts gaan).

Iedere keer dat een knikker een speelfiguur raakt, wordt dit speelfiguur naar het volgende stipje in de kleur van de knikker verplaatst. Het is dus de kunst om voor de knikker de baan uit te kiezen waarbij je de grootste kans hebt, dat hij vooral leerlingen raakt en niet de heksen. En als je snel bent met het verplaatsen, dan lukt het zelfs wel eens om de knikker dezelfde speelfiguur twee keer te laten raken (zodra je de speelfiguur op tilt, gaat de knikker immers weer rollen).

Het spel is afgelopen als vier leerlingen of drie heksen beneden zijn. Als de leerlingen eerder beneden waren, dan winnen zij. Als de heksen eerder beneden waren, dan verliezen de spelers. Voor gevorderde spelers kan je het spel moeilijker maken door meer leerlingen binnen te moeten brengen of juist minder heksen.

…en de waardering

Magische Berg is echt een leuk én mooi kinderspel. De speelfiguren doen bijvoorbeeld niet onder voor de Little People van Fisher Price. Een spel dat er zo mooi uit ziet, dat willen kinderen wel spelen. De regels zijn bovendien heel simpel waardoor de spelertjes ze snel oppikken. Iedere knikker die je laat rollen zorgt voor spanning omdat je nooit helemaal zeker weet hoe hij zal gaan rollen. Je kan het zo mooi bedacht hebben, maar als de knikker net voor het linker paadje kiest waar je op rechts had gehoopt, dan loopt alles anders. Die onzekerheid zorgt er voor dat de spelers continu bij het spel betrokken blijven om te zien hoe elke afdaling van een knikker verloopt.

Doordat er meer leerlingen dan heksen zijn, zullen de spelers vaker winnen dan verliezen. Maar verliezen behoort ook echt tot de mogelijkheden en vaak is het spannend tot op het eind. En als het dan toch mis gaat, dan is dat eerder een stimulans om het spel nog een keer te spelen dan om het op te geven. Met een speelduur van een kwartiertje speel je hier makkelijk meerdere potjes van achter elkaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *