Meer Dominion

Geplaatst door

Na een kort hiaat (zeg twee weken) heb ik de afgelopen week weer flink wat Dominion gespeeld; op BSW ben ik de grens van 100 nu gepasseerd (als is dat daar aan de bescheiden kant). Tijd voor nog wat strategie-gedachten.

Vorige keer had ik nog wat algemene tips, vandaag ga ik in op een paar specifieke kaarten. Niet zomaar kaarten, maar de kaarten die het spel zo veranderen dat je er je strategie op moet aanpassen: of je er nu mee speelt of niet. Ik heb het natuurlijk over de Kapel, de Tuinen en de Heks.

De Kapel was al vroeg berucht. Het werd vrij snel gebombardeerd tot absoluut de beste kaart van het spel, en daar kan ik me iets bij voorstellen. Een kaart die maar 2 kost kun je je direct permitteren, en de mogelijkheid om al dat waardeloze koper en die landgoederen vroeg te lozen is een godsgeschenk. Pas vooral goed op als ook de Avonturier in het spel is: je kijkt al snel aan tegen een deck met alleen een kapel, goud, zilver en een Avonturier. Eventueel nog een Markt, Festival (Jaarmarkt op BSW) of Raadszaal of zo erbij en je koopt iedere beurt een provincie. Of twee. Gelukkig is het Kapeldeck niet onverslaanbaar: zeker als het geen koper meer heeft kan een Militie of Dief erg doeltreffend zijn. Nadeel van de Kapel: goed werkende Kapeldecks zijn dodelijk saai. Het is bijna of je een algoritme afwerkt.

Dan de Tuinen. Dit was al vroeg een van mijn favoriete kaarten. Ik bewaar goede herinneringen aan de combinatie Troonzaal-Werkplaats-Tuinen. Met genoeg geld in de hand scoor je dan in één beurt drie Tuinen! De Tuinenstrategie is eigenlijk het tegenovergestelde van het Kapeldeck. In plaats van zo weinig mogelijk, wil je zoveel mogelijk kaarten in je deck. Als het een beetje loopt, heb je met een Tuinendeck aan het einde meer dan 50 of zelfs 60 kaarten verzameld. Dat is dus net zoveel punten als een Provincie, voor de helft van het geld. Hoe kom je aan al die kaarten? Ach, alles wat je toestaat extra kaarten te nemen helpt: Houthakker, Festival, Raadszaal, Markt, Bureaucraat… Vergeet niet een paar Kelders te kopen, om tijdens het spel al die Tuinen af te leggen voor nuttiger kaarten. Niet voor niets wordt over de Tuinen het vaakst geklaagd dat de prijs te laag is. Nadeel: als de tegenstanders te snel op gang komen is het spel voorbij voordat je boven de 40 kaarten zit.

De Heks is verreweg de gemeenste kaart van het spel. Persoonlijk vind ik de Dief wat irritanter, maar die kan het slachtoffer aan de andere kant ook juist meer profijt dan schade opleveren. Maar de Vloeken van de Heks zijn een tweesnijdend zwaard: dat strafpunt is al vervelend genoeg, maar nog erger is dat je deck er weer een onbruikbare kaart krijgt, en zo weer aan efficiëntie verliest. Wapen je dus tegen de Heks. Vaak is de aanval de beste verdediging en kun je er maar beter zelf ook een paar kopen. Dan komen tenminste niet alle Vloeken bij jou. Met Slotgracht, Kapel en Verbouwing kun je je ook wel wat verdedigen, maar ze bieden geen volledige garantie.
In sommige situaties is de Heks zelfs ‘broken’ (op een Channel-Fireball manier): als het geld van één speler in het begin 5-2 is verdeeld (in plaats van het meer gangbare 4-3), kan hij in een van de eerste twee beurten een Heks kopen. Vanaf beurt 3 kunnen de andere spelers dus vloeken om de oren krijgen. Bovendien maken die twee extra kaarten die een Heks oplevert de kans groter dat de speler in kwestie al snel nog een of twee Heksen kan kopen. Zeker in het begin van het spel zijn die Vloekkaarten een kolossale rem op je deck. Daar helpt geen enkele kaart je tegen. Kom je dit dus tegen, dan kun je maar beter ophouden; het spel is dan al beslist. Ik heb dit onlangs twee keer mee mogen maken (als lijdende partij) en het eindresultaat was duidelijk.

Daarnaast bevat Dominion natuurlijk veel andere leuke kaarten (Festival, Geldschieter en Laboratorium behoren tot mijn favorieten), maar geen van alle zijn in mijn ervaring zo bepalend als deze drie.

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *