TIP
2-5 spelers (vanaf 8 jaar)
45 minuten
Auteur: Reiner Knizia
Uitgever: Rebel Studio (2024)
Het spel…
Kwade tongen beweren dat katten bacteriën bij zich dragen die ervoor zorgen dat hun ‘baasjes’ zich na een tijdje gedragen als willoze slaven die alles doen om hun snoezige meesters te behagen. In MLEM is dat wat verder doorgevoerd en nemen katten niet alleen de macht over, maar wagen ze ook de sprong in de ruimte.
Voor je op tafel licht een langgerekte muismat (als dat de katten maar niet afleidt) met daarop diverse planeten met hun manen. Dat katstronauten vertrekken met een ruimteschip en proberen bij zo ver mogelijk gelegen planeten te eindigen en als het even kan in de verre ruimte. Om beurten plaatst iedere speler een bekattingslid aan boord van het schip en gooit een van hen de dobbelstenen.
Het ruimteschip beweegt zich langs een spoor en naast ieder vakje staan de worpen die je kunt gebruiken om vanuit daar verder te vliegen. Gooi je een of meer van die getallen, dan kies je welke getallen je gebruikt, telt ze op en vliegt zo veel stapjes. Gebruikte dobbelstenen leg je vervolgens af, waardoor het steeds moeilijker wordt om verder te komen.
Gooi je geen van je vereiste getallen, dan crasht het schip. Gelukkig hebben katten negen levens en keren de astronauten ongedeerd terug op aarde. Om een crash voor te zijn kunnen spelers na elke stap besluiten of ze hun astronaut achterlaten op het huidige hemellichaam of dat ze doorreizen. Uitstappen betekent veilige punten, doorvliegen de kans op meer of niets.
Het spel eindigt als een speler alle katten op het bord geplaatst heeft. De vlucht wordt nog afgemaakt en de speler met de meeste punten wint. Leve de ultieme kattenmeesters!
…en de waardering
Voor spelers van Celestia is MLEM bekende kost: uitstappen voor veilige punten, of doorvliegen met een kans op alles of niets. Het bluffen met kaarten uit Celestia is hier vervangen door gokken met dobbelstenen. Vanwege de afwezigheid van actiekaarten weet je hier wel meer waar je aan toe bent.
Maar van weinig variatie is geen sprake: iedere astronaut heef een speciale eigenschap, die je keuzes en die van anderen beïnvloedt. En met de keuze welke dobbelstenen je inzet bepaal je het traject van het ruimteschip en kun je sommige planeten soms bewust voorbij vliegen of juist aandoen. Maar helemaal voorspelbaar is het nooit. Het blijft gokken, maar is ook weloverwogen. Dat hoeft niet altijd goed te gaan, maar houdt je wel betrokken bij het spel. De strijd om de meerderheid in de planeten geeft een extra dimensie aan de keuze van uitstappen, en voor de verstokte gokkers lokt altijd de verre ruimte. Je komt er zelden, maar als het lukt…
De combinatie van slim gokken, een aansprekende setting met bijbehorende vormgeving en eenvoudige regels maakt MLEM een bijzonder geslaagd familiespel.