Nocturne

Geplaatst door

2-4 spelers
45 minuten
Auteur: David Iezzi
Uitgever: White Goblin Games (2025)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 1 Gemiddelde: 4]

Het spel…

Een van de oudste spelideeën is het verzamelen van setjes. Het is de basis van talloze spellen, zoals twee spellen die bijna iedereen wel kent: kwartetten en Rummikub. Maar ook veel moderne bord- en kaartspellen maken er gebruik van. En omdat het moderne spellen zijn, verzamel je die setjes voor punten. Dat is ook het geval in Nocturne.

De setting is dat dat spelers vossen zijn met toverkrachten, die ’s avonds en ’s nachts het bos doorzoeken naar ingrediënten voor hun magische spreuken en drankjes. Dat mag je verder allemaal vergeten, al levert het wel een fraaie vormgeving op, verzorgd door Beth Sobel.

Het bos wordt weergegeven door een raster van verschillende tegels, waar de spelers om beurten een biedschijf op plaatsen. Op de tegels staan schedels, kruiden, feniksveren, paddenstoelen en nog meer, die allemaal op verschillende manieren punten opleveren. Als je iemand wilt overbieden, leg je een schijf met een hogere waarde op de tegel naast de tegel waar de vorige speler een schijf plaatste. Biedt niemand hoger, dan neem je de tegel en open je een nieuwe biedfase door een andere schijf te leggen op een tegel naast degene die je net won.

Iedereen die overboden is, mag een van de gebruikte schijven op het bosgeestenbord leggen. Daar liggen ook nog enkele tegels, die verdeeld worden onder de spelers van wie daar aan het einde van een ronde nog schijven liggen.

Een ronde eindigt als alle tegels in het raster verdeeld zijn, of niemand de resterende tegels nog wil. Na twee rondes eindigt het spel en tellen de spelers de punten die ze met de verschillende soorten tegels en bonussen hebben verdiend, en de speler met de meeste punten wint.

…en de waardering

Tegels in verschillende setjes verzamelen kennen we zo langzamerhand wel, een spel moet zich onderscheiden in de manier waarop dat verzamelen gaat. En dat doet Nocture. Het wandelende bieden doet wel een beetje aan het systeem van Goa denken, met als belangrijke verschil dat slechts een speler een tegel krijgt. Maar waar je op biedt is net zo belangrijk als wat je biedt. Met het plaatsen van een biedschijf ontneem je je medespelers de kans om deze tegel nu te krijgen, en je bepaalt ook het verloop van de biedfase. Als jij rechts afslaat, ontneem je anderen ook de mogelijkheid om de tegels die daar links liggen te krijgen. Met een beetje goed plannen kun je het zo ver krijgen dat je tegels kunt afzonderen en claimen zonder dat anderen je kunnen dwarszitten.

Dat listige biedsysteem maakt Nocturne tot een interactief en soms een tikje gemeen spel, waarbij je net zoveel moet opletten wat je medespelers verzamelen als jezelf. Verrassend genoeg werkt dat ook met twee spelers heel goed.

Ondanks de vele manieren om punten te scoren is de variatie wat beperkt, maar voor een verzamelspel heeft Nocturne behoorlijk wat pit.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *