3-5 spelers (vanaf 10 jaar)
15-30 minuten
Auteur: Adrien Hesling en Axel Hesling
Uitgever: Geronimo Games (2021)
Het spel…
De koning is weer eens dood en spellenliefhebbers weten wat dat betekent: je mag met je medespelers wedijveren om de troon. In Oriflamme doe je dat door het in het geheim inzetten van verschillende volgelingen en slinkse trucs, die jou invloedspunten opleveren en de anderen kosten.
Elke speler ontvangt dezelfde set van tien kaarten en legt daar drie door toeval bepaalde kaarten van opzij. Om beurten speelt iedere speler een kaart door die dicht in een rij op tafel te leggen. Je mag jouw kaart aan het begin of aan het einde van de rij leggen, maar niet tussen twee andere kaarten. Als iedereen een kaart gespeeld heeft, worden de kaarten in volgorde afgehandeld. Laat je hem dicht liggen, dan leg je er een puntenfiche op. Draai je hem om, dan krijg je alle puntenfiches die er op liggen en voer je het effect uit. Het effect van openliggende kaarten wordt elke ronde herhaald, tot ze verwijderd worden.
En mogelijkheden tot verwijderen zijn er genoeg: met een boogschutter elimineer je de voorste of achterste kaart van de rij, met een soldaat verwijder je een aangrenzende kaart en de kaart Moord spreekt voor zich. Dat is overigens allemaal niet optioneel, dus bij een ongelukkige planning kun je gedwongen zijn een kaart van jezelf weg te halen.
Nadat iedereen zes kaarten heeft gespeeld en de kaarten in de rij voor de zesde keer zijn afgehandeld eindigt het spel. De zevende kaart in je hand speel je niet meer, en de winnaar met de meeste puntenfiches wint het spel.
…en de waardering
Oriflamme is een vermakelijk blufspel waarbij je je kaarten goed moet timen. Sommige kaarten wil je de ene keer graag snel spelen en activeren, maar de andere keer juist niet. En wat is het verleidelijk om een kaart dicht te laten liggen om zo puntenfiches op te sparen. Maar voor anderen wordt het dan weer interessanter om die kaart te elimineren, zodat de punten verloren gaan. Tenzij het natuurlijk een Hinderlaag is. Of probeert je tegenstander je alleen maar te laten denken dat het een Hinderlaag is? Omdat je nooit weet of iemand een bepaalde kaart überhaupt in de hand heeft, zul je dat nooit zeker weten tot een kaart omgedraaid is.
Dat bluffen en intrigeren zorgt wel voor een zekere mate van chaos en willekeur. Sommige plannen kun je gewoon niet uitvoeren als je een bepaalde kaart niet hebt, en hoe zinvol is het om voorzorgsmaatregelen te nemen als de door jou gevreesde kaart helemaal niet in het spel is?
Neem je die onvoorspelbaarheid op de koop toe, dan kun je best wat plezier aan Oriflamme beleven. Wil je toch liever wat meer controle, dan is dit minder geschikt. Met het juiste gezelschap zit ik daar ergens tussenin.