2-4 spelers
45-60 minuten
Auteurs: Wolfgang Kramer en Michael Kiesling
Uitgever: White Goblin Games (2013)
Het spel…
Voor veel liefhebbers, waaronder mij, staan de namen Kramer & Kiesling voor betrouwbare kwaliteit. Veel van hun spellen kom je tegen in favorietenlijstjes en maar weinig stellen echt teleur. Als duo zijn ze al zo’n twee decennia actief en nog steeds brengen ze met voorspelbare regelmaat nieuwe spellen uit, waaronder niet zo lang geleden Paleizen van Carrara.
Het thema van het spel is weinig origineel en zelfs voor dit duo een beetje uitgekauwd: grondstoffen verzamelen om daarmee gebouwen te maken, waar je vervolgens weer geld en/of punten verdient. Gelukkig zijn de spelideeën vernieuwender.
De spelers bouwen verschillende gebouwen in zes steden in Italië. Daarvoor staan zes bouwmaterialen ter beschikking. Sommige steden zijn wat kieskeuriger in het soort bouwmateriaal dat ze toestaan: In Lérici mag je iedere soort gebruiken, in Livorno mag een gebouw alleen uit het zuiverste marmer zijn opgetrokken.
Bouwmaterialen koop je van een tandwiel, dat uit zes vakken bestaat. Als je bouwmaterialen wilt inslaan, mag je van één vak zoveel kopen als je wilt, waarna je het tandwiel een vakje doordraait. Bij ieder volgend vakje daalt de prijs, dus een aanschaf betekent dat je het kopen van bouwmaterialen voor de andere spelers voordeliger maakt. In plaats van bouwen of materialen kopen mag je ook een waardering uitvoeren. Je kiest daarbij een gebouwsoort of een stad en waardeert al jouw gebouwen van die soort of in die stad. Afhankelijk van de stad levert dit geld of punten op. Ieder spel kun je maar een paar waarderingen uitvoeren, dus de timing is belangrijk.
Het spel eindigt als aan enkele voorwaarden is voldaan. In het standaardspel zijn die altijd gelijk, in de gevorderde variant zijn ze variabel. Na de eindtelling wint de speler met de meeste punten.
…en de waardering
De hand van de auteurs is goed te merken in Paleizen van Carrara. Het zit bijzonder degelijk in elkaar en speelt soepel weg. De keuze tussen kopen en bouwen is lang niet altijd eenvoudig, maar vooral het timen van je tellingen is belangrijk. Dat is vooral zo bij de steden omdat iedere stad maar één keer gewaardeerd mag worden. Je wilt dus niet dat een ander je voor is in een stad waar jij ook lekker aan het bouwen bent. Speel je de gevorderde versie, dan moet je die keuzes ook nog eens af laten hangen van de bonussen die er te verdienen zijn bij de eindpuntentelling.
Paleizen van Carrara is een solide spel. Zo solide, dat het weinig diepte-, maar helaas ook weinig hoogtepunten kent. Het spel kent net iets teveel rekenwerk om een toegankelijk familiespel te zijn, maar voor de verwende veelspeler heeft het spel net iets te weinig uitdaging. Paleizen van Carrara is een prima en degelijk spel, maar mist net dat beetje extra om echt ‘goed’ te zijn.