Populairste recensies

In het najaar van 2010 is de spellengek website grondig verbouwd. We werken sindsdien met een database (zie je als bezoeker niets van) en de lay-out is aangepast. Sinds dat moment kunnen wij (onder water) zien hoe vaak de verschillende recensies bekeken zijn. In de rechterstrook onder het kopje populaire spellen, is de top vijf te zien.

Vandaag heb ik eens opgezocht wat de top 16 meest geraadpleegde spellen zijn. Eigenlijk wilde ik een top 15 maken (ronde getallen doen het om een of andere reden meestal beter), maar door de top nog met één plaatsje uit te breiden, staan er nu alle recensies in die meer dan vierduizend keer zijn bekeken. Er zijn stukken die ik schrijf die dit soort aantalen niet halen!

De top ziet er als volgt uit:
1. Agricola (11.775)
2. Hoogspanning (8.568)
3. Dominion (8.400)
4. Kolonisten van Catan: Steden en Ridders (7.868)
5. 30 seconds (6.550)
6. Puerto Rico (6.476)
7. Kolonisten van Catan: Val van Rome (5.992)
8. Weerwolven van Wakkerdam (5.988)
9. Boonanza (5.973)
10. El Grande (5.861)
11. Caylus (5.600)
12. Kolonisten van Catan, het kaartspel (4.710)
13. Taipan (4.706)
14. Machiavelli (4.443)
15. Phase 10 (4.304)
16. Genoa (4.184)

Van veel spellen in dit rijtje verbaast het me niet dat ze hoog scoren. Agricola (de enige recensie die door de tienduizend grens gaat), Hoogspanning, Dominion, Puerto Rico, El Grande, Caylus en Genoa zijn allemaal spellen die bij veelspelers doorgaans in de smaak vallen. En aangezien deze site vast veel veelspelers tot zijn vaste bezoekers mag rekenen, zie je hun voorkeuren terug in de populairste recensies.

De kolonisten doen het ook buitengewoon goed met zelfs drie noteringen. Het verbaasd me dat de Val van Rome zo hoog scoort, zo leuk was dat spel niet. En als het puur de aantrekkingskracht van het label kolonisten is, dan zouden de andere kolonisten spellen (de kolonisten van de lage landen, de kolonisten van het stenen tijdperk, etc.) het toch ook goed moeten doen.

Ik vind het opvallend dat 30 seconds het zo goed gedaan heeft. Ik vind dit een erg leuk spel, maar had niet door dat het schijnbaar zo breed bekend is dat de recensie veel gelezen wordt. Hetzelfde geldt voor de Weerwolven van Wakkerdam, al kan ik me de hoge score daarvan iets beter voorstellen.

Boonanza, Taipan en Machiavelli zijn drie kaartspellen die veel mensen leuk vinden en die, gelet op hun prijs, vast regelmatig cadeau worden gedaan. Dit zou wel eens een goede reden kunnen zijn om informatie over die spellen op te zoeken (zowel als gever, als als krijger). Alle drie zijn wat mij betreft uitstekende spellen, dus leuk dat ze hoog scoren.

De meest verrassende notering vind ik voor Phase 10. Zo ver ik weet is dit geen bekend spel in Nederland, is het niet heel goed verkrijgbaar en is er bovendien weinig aan. Geen idee dus waarom dit zo hoog scoort. Ik zie bij google ook geen andere zaken die Phase 10 heten en die mensen zouden kunnen googelen waarna ze onbedoeld bij een spel komen met die naam (Mykerinos pakt op die manier bijvoorbeeld volgens mij nog wat hitjes mee, google maar eens op recensie Mykerinos).