Prik ’t

Geplaatst door

1-4 spelers (vanaf 8 jaar)
20 minuten
Auteur: Klaus-Jürgen Wrede en Ralph Querfurth
Uitgever: 999 Games (2025)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 3 Gemiddelde: 4]

Het spel…

Ik ben altijd wel te porren voor roll & write spelletjes. Dat zijn vaak vlotte spelletjes waarin je lekker bezig bent om dit of dat af te kruisen of noteren. De dobbelstenen zorgen er voor dat je niet vooruit kan plannen en dat houdt het luchtig. Prik ’t is ook een roll & write spelletje, maar in dit spel wordt aan deze twee acties ook nog prikken toegevoegd. Dat zagen we nog niet eerder.

Aan het begin van het spel krijgen alle spelers een dubbelzijdig briefje met daarop een raster waarop verschillende plekken symbolen staan. Er zitten drie verschillende versies in de doos die oplopen in moeilijkheidsgraad. In het eerste level staat fruit centraal, in het tweede bloemetjes en bijtjes en in het moeilijkste level edelstenen. Maar laat je daar niet te veel door afleiden: het zijn gewoon plaatjes, ze hadden alles kunnen gebruiken.

De startspeler van een ronde gooit aan het begin van elke beurt met de dobbelstenen. Op de dobbelstenen staan getallen en soms een kruisje. Vervolgens kiezen alle spelers om de beurt één van deze dobbelstenen uit. Daarna mag de startspelers nog kiezen of hij of zij de resterende twee dobbelstenen wil laten liggen of ze liever overgooit.

Vervolgens kiezen alle spelers een van deze twee resterende dobbelstenen (iedereen mag dezelfde kiezen) en combineert het getal dat hier op staat met het getal op de in eerste instantie gekozen dobbelsteen. Met deze twee getallen vorm je het coördinaat van een vakje in het raster (bijvoorbeeld 3-2 of juist 2-3) en zet je een kruis door dat vakje. Als op dat vakje een symbool staat dan mag je het prikmatje pakken en er door heen prikken om op die manier naar de andere kant van het briefje te gaan. Je speelt vervolgens op de andere kant van het briefje verder. Voor iedere dobbelsteen waar een kruisje op staat mag je nog een vakje dat grenst aan je afgestreepte vakje extra afstrepen (tenzij je een symbool hebt afgekruist, dan vervalt deze bonus).

Je probeert op deze manier alle symbolen van een soort af te kruisen (bijvoorbeeld alle citroenen in het eerste scenario of alle klaprozen in het tweede). Zodra je alle vakjes van een soort hebt afgestreept, scoor je hier punten voor. En wie dat als eerste doet, krijgt net wat meer dan de spelers die dit later voor elkaar krijgen. Verder probeer je ook alle vakjes in een rij, kolom of diagonaal af te strepen. Dat levert namelijk ook nog extra punten op.

In het tweede en derde scenario komen er een paar extra regels bij. In het tweede scenario kan je bijvoorbeeld vakjes blokkeren (die mogen anderen dan nooit meer kiezen en doorstrepen). En in het derde scenario moet je met je afgestreepte velden tetris-vormen zien te maken om die vervolgens te claimen.

…en de waardering

Het leukste van Prik ’t vind ik het prikken zelf. Ik heb sinds de kleuterschool niet meer hoeven prikken en was vergeten hoe bevredigend het is om met je potlood door een briefje heen te prikken. Het rubberen matje zorgt er daarbij keurig voor dat je tafel niet beschadigt.  

De rest van het spelletje was ok, maar niet heel bijzonder. En dat is niet goed genoeg op een markt waar zo veel echt goede roll & write spelletjes te krijgen zijn. Prik ’t is leuk om een keertje te doen maar heeft niet die X-factor waardoor je het spel Keer op Keer (pun intented) wil blijven spelen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *