Pueblo

Geplaatst door

2-4 spelers
60 minuten
Auteur: M. Kiesling en W. Kramer
Uitgever: Ravensburger (2002)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 2 Gemiddelde: 3]

Het spel …

Het vaste Ravensburger spelauteursduo blijft maar produceren! Een paar maanden na Mexica nog een spel in 2002 van hun hand, met alweer een indianen thema. Je vraagt je af of je met een ander thema niet een nieuw publiek had kunnen aanboren, vooral omdat het spel abstract is en daarmee elk thema had kunnen hebben. Daarbij lijkt het spelconcept in de verste verte niet op de andere drie K&K spellen van Ravensburger. Gelukkig zit het spel wel in een andere vorm en stijl doos, zodat die connectie minder voor de hand ligt.

Geen overzichtskaartjes en actiepunten dus deze keer. Wel een bord om de score op bij te houden, en een speelbord met een 8 x 8 raster verdeeld in vier vakken. Iedere speler is een bouwmeester en krijgt, afhankelijk van het aantal spelers, een aantal bouwstenen tot zijn beschikking. Deze bouwstenen hebben allemaal dezelfde vorm, en twee stenen samen kunnen een kubus vormen. Iedereen krijgt evenveel neutraal gekleurde stenen als stenen van de eigen kleur, plus nog een steen in de eigen kleur. De bedoeling is nu om een pueblo oftewel etagewoningen te bouwen. Het opperhoofd, die tevens bouwopzichter is, wil dat het gebouwencomplex de neutrale kleur krijgt. Ter controle loopt hij rond het speelbord om te kijken of hij gekleurde stenen ziet. Ziet hij echter wel een gekleurde steen dan levert dit strafpunten op. En hoe hoger de etage waarop de steen zich bevind, hoe meer strafpunten er gegeven worden (een strafpunt per verdieping).

Aan het begin van het spel maakt iedere speler een half neutrale- half gekleurde kubus van al zijn bouwstenen. Je mag zelf kiezen welke steen je als eerste speelt, maar een kubus moet eerst opgemaakt worden voor een nieuwe aangebroken mag worden. De eerste bouwsteen is altijd een enkele gekleurde steen. Voorwaarde voor het plaatsen van een steen is dat deze op drie vlakken ondersteund moet zijn. Na het plaatsen van een steen wordt het opperhoofd verplaatst. De actieve speler bepaalt of hij 1,2,3 of 4 stappen verder loopt. Vervolgens word bij dat vakje gekeken of hij gekleurde stenen kan zien, en eventuele boetes uitgedeeld. De pueblo mag zich binnen het raster onbeperkt uitbreiden als maar aan de bouwvoorwaarden wordt voldaan. Als de laatste bouwsteen geplaatst is, houdt het opperhoofd nog een laatste inspectieronde waarbij hij bij alle vakjes controleert of er kleuren zichtbaar zijn. De speler die daarna de minste strafpunten heeft is de winnaar.

… en de waardering

Ik was verrast door de originaliteit van dit spel. Een abstract bouwspel word gecombineerd met een meer traditioneel bordspel. Bij andere spellen van Kramer en Kiesling was ruimtelijk inzicht ook al een pre, nu is het inzicht zelfs driedimensionaal vereist. De uitvoering van het spel is zoals we van Ravensburger gewend zijn verzorgd. Voor een goede kijk op de bouwmogelijkheden zou een draaisysteem zoals bij Scrabble geen luxe zijn. Nu zitten de spelers vaak dicht op elkaar om te proberen waar hun steen het beste kan passen. Na een paar keer spelen zit er niet veel verassing meer in het spel. Gelukkig zorgt het pesten met het opperhoofd voor meer spanning tijdens het spel en zitten er extra regels bij voor meer variatie. Een dikke voldoende!

Pueblo is een erg goed bouwspel. Door de vreemde vorm van de stukken, blijft het moeilijk om in te schatten hoe de stukken precies passen, waardoor je altijd blijft passen en meten of jouw blokje nog een beetje goed kan worden verstopt achter dat van een ander. Je krijgt hierbij altijd genoeg advies van je medespelers, maar of het nou verstandig is om hier naar te luisteren. Het spel heeft bovendien een aangenaam korte speelduur van krap een uur, waardoor na dit spel nog tijd is op een spellenavond voor een ander pittig spel.

Pueblo is niet anders te omschrijven dan als ‘apart’. Het is niet te vergelijken met enig ander spel dat ik ken. Het heeft elementen van Tetris en Cathedral, maar is toch vooral uniek. Normaal heb ik het niet zo op deterministische, abstracte spellen, maar van Pueblo heb ik alleen nog maar genoten. Passen en meten of het stukje zo te plaatsen is als je wilt, en maar hopen dat de bouwmeester je kunstwerk ongezien passeert. Bovendien zit er nog een leuke interactie factor in het elkaar ‘adviseren’ hoe de stukken te plaatsen. Zeer origineel, en zeer de moeite waard om te proberen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *