Kingdomino

2-4 spelers (vanaf 8 jaar)
20-30 minuten
Auteur: Bruno Cathala
Uitgever: White Goblin Games (2018)

[Aantal: 31 Gemiddelde: 3.7]

Afhankelijk waar je opgroeit is domino een spel voor volwassen mannen die serieus om geld spelen of een wat suffig kinderspel waarvan de steentjes vaker rechtop in een rijtje gezet worden om ze dan om te tikken. Hoewel Kingdomino allerminst oogt alsof het gokbeluste mannen aan moet spreken, is er ook geen mus voor nodig om de tegels ongeschikt te maken voor Domino Day. Daarvoor zijn ze te smal.

Dan maar gewoon het spel spelen, en daarvan zijn de regels nauwelijks ingewikkelder dan die van regulier domino. Elke ronde worden er net zoveel tegels omgedraaid als er spelers zijn (twee per speler als je met z’n tweeën speelt). Om beurten nemen de spelers een tegel en leggen die aan in hun koninkrijk. Dat begint als eenzaam kasteel maar groeit al snel uit tot een bontgekleurd landschap.

Op de tegels staan verschillende terreinsoorten, die passend aan elkaar gelegd moeten worden. De tegels bestaan allemaal uit twee vakken en moeten zo gelegd worden dat ze binnen een raster van vijf bij vijf vakjes passen. Op sommige tegels staan ook kroontjes: die heb je nodig om punten te scoren. Hoe meer kroontjes er op een tegel staan, des te liever je ze dus wil hebben. Maar wie zo’n tegel kiest, heeft de volgende beurt de laatste keuze bij het verdelen van de tegels.

Het spel eindigt als de laatste tegels verdeeld en aangelegd zijn. Per landschap scoor je een aantal punten door het aantal kroontjes te vermenigvuldigen met het aantal vakjes in dat landschap. De speler met de meeste punten.

Kingdomino is een typische winnaar van de prestigieuze Spiel des Jahres: zeer eenvoudige regels, een korte speelduur en een aantrekkelijk uiterlijk. Daar kun je je als spelende familie geen buil aan vallen. Voor de verwende veelspeler is het vooral als tweepersoonsspel interessant, mits je de variant speelt dat je een raster maakt van zeven bij zeven. Dan kan Kingdomino nog wel een interessante puzzel zijn, waarbij slim spel de geluksfactor af kan troeven.   Ook in dat geval legt deze spellensnob meestal liever iets anders op tafel. Kingdomino is een ontspannen tijdverdrijf dat nooit echt tegenstaat, maar heeft net te weinig te bieden om lang te blijven boeien.