The Mind

2-4 spelers (vanaf 8 jaar)
20 minuten
Auteur: Wolfgang Warsch
Uitgever: White Goblin Games (2018)

[Aantal: 4 Gemiddelde: 3.3]

Spellen spelen is een cerebrale activiteit. Lekker puzzelen, rekenen, risico´s inschatten, soms overleggen: er komt veel denkwerk aan te pas. Als je ziet wat zoal de populaire spellen zijn, dan blijkt vaak: complexer is beter. Hoe meer er door te denken valt, des te geliefder het spel. Dat is allemaal zo vanzelfsprekend dat het voor de doorsnee liefhebber onmogelijk lijkt om een spel te spelen dat niet om denken draait, maar om voelen. Het komt niet in ons op.

The Mind is zo’n spel. Het is een collectieve onderneming, waarbij de spelers hun kaarten samen in de goede volgorde moeten spelen, zonder te mogen communiceren. Geen geluiden, gebaren, suggestieve blikken, fysiek contact, niets. Iedere speler begint met één kaart, die je pas speelt als je denkt dat het tijd is. De rest doet niets, dus dan zal jouw kaart wel de laagste zijn. Hoe je dat weet? Gewoon, op gevoel.

Met één kaart per speler is het nog wel te doen, maar iedere ronde krijg je een kaart extra. Speelt iemand te vroeg dan verlies je een leven. Bij nul levens ben je af en mag je opnieuw beginnen. Gelukkig kun je tijdens het spel wel levens terugverdienen, of werpsterren (wat?) die je kunt inzetten om iedereen een kaart te laten wegdoen. Om te winnen moet je met vier spelers acht ronden voltooien, met minder spelers nog meer.

The Mind is een verbijsterend spel, waarbij je al je spelinzichten overboord moet zetten. Niet logisch nadenken, punten berekenen, gokjes wagen, nee: in de flow komen met je medespelers. Je zou het nog het beste een trance kunnen noemen. Het klinkt gek voor een spel dat zich in vrijwel volledige stilte afspeelt, maar The Mind is een van de meest interactieve spellen die ik ken. Je bent maar met één ding bezig, en dat is het lezen van je medespelers. Is dit mijn moment? Buurvrouw rechts speelt sneller dan buurman links, wat betekent het dat ze beiden niks doen? De euforie die je kunt voelen als iemand net voor jou een kaart speelt die precies aansluit op de kaart die jij gaat spelen is nergens mee te vergelijken. Gebeurt het een paar keer achter elkaar, dan krijg je gewoon een magisch gevoel alsof je telepathisch bent. Maar soms werkt niets en lukt het maar niet om op één lijn met je medespelers te komen.

Er is maar één manier om de magie van The Mind te beleven en dat is door het te spelen. Schakel je ratio uit, staak je verzet en ga op in één collectieve gedachte. Met wat geluk word je geassimileerd in het geheel.