Welcome to…

1-100 spelers
20-30 minuten
Auteur: Benoit Turpin
Uitgever: Jumping Turtle Games (2018)

[Aantal: 5 Gemiddelde: 3.8]

Als er een genre is dat dit jaar in de lift zit, dan is het wel het genre van de roll & write spellen. Roll & write spellen zijn spellen waar een aantal dobbelstenen worden gegooid en de spelers vervolgens één of meer van deze dobbelstenen gebruiken om iets op een briefje te noteren. Het meest bekende voorbeeld van dit genre is misschien wel good old Yahtzee, maar denk ook aan moderne varianten als Qwixx, Keer op Keer en Clever. Welcome to… is één van de nieuwe loten aan de roll & write boom en valt op doordat er in dit spel geen dobbelsteen te vinden is.

De dobbelstenen zijn in Welcome to.. namelijk vervangen door kaartjes. Aan het begin van het spel worden de kaarten geschud en in drie stapels verdeeld. Op de ene kant van de kaarten staan nummers (1-15) en op de andere kant symbolen. Van iedere stapel wordt één kaart opengedraaid en zo ontstaan er drie setjes van een getal en een symbool.

Het writen wordt in dit spel op een plattegrond van een nieuwe wijk gedaan. Op de plattegrond staan drie straten met een verschillend aantal huizen en de spelers zijn de architecten die de wijk verder gaan indelen. Zo kan je er een luxe wijk met veel zwembaden en groen van maken of juist een wijk met veel privacy door veel schuttingen te plaatsen. De groepjes huizen die tussen twee schuttingen in staan vormen samen een blok en ieder afgemaakt blok (alle huizen hebben een nummer) leveren aan het eind van het spel punten op.

Iedere ronde kiest iedere speler tegelijkertijd één van de setjes met een getal en een symbool en tekent dit ergens in zijn in. Stel dat je een zeven en een zwembad kiest, dan geef je een huis huisnummer zeven en teken je er een zwembad in de tuin. Je moet hierbij wel rekening houden met de postbode door de huizen oplopend te nummeren natuurlijk.

Het spel is afgelopen als ten minste één speler alle huizen in zijn wijk heeft gebruikt of als ten minste één speler drie keer niets heeft kunnen kiezen omdat alle combinaties niet meer in zijn straat pasten.

Vervolgens worden verschillende elementen van het spel gewaardeerd. Hoe meer zwembaden je bijvoorbeeld hebt hoe meer punten je krijgt. Deze punten worden nog opgeteld bij de punten die spelers tijdens het spel hebben kunnen scoren door bepaalde opdrachten te vervullen (combinaties van blokken van bepaalde omvang). Wie de meeste punten heeft, wint dan het spel.

Ik kan niet anders dan zeggen dat ik Welcome to… echt heel leuk vind. Je bent tegelijkertijd bezig met het maken van drie oplopende cijferreeksen en het scoren van de door jou gewenste elementen. Misschien probeer je wel uit te blinken met groene straten, maar wat doe je dan als een groen symbool ligt bij een nummer dat niet zo lekker in je straat past. Kies je dan toch maar een ander nummer met symbool of ga je voor het groene symbool en hoop je er maar het beste van. Aan het begin van het spel kan je vaak nog alle drie de setjes kiezen, maar hoe verder in het spel je komt hoe meer het gaat knellen doordat de kans groter wordt dat er cijfers voorbij komen die je niet meer kan plaatsen.

Op de doos van het spel staat dat je het spel met 1 tot en met 100 spelers kan spelen. Iedereen kiest namelijk tegelijkertijd dus het maakt niet uit met hoe veel mensen je het spel doet. In theorie kan je dit spel inderdaad met 100 mensen doen, maar in de praktijk lijkt het me een uitdaging om dan iedereen goed zicht te geven op de kaarten waar uit gekozen mag worden. Voor deze recensie heb ik het maximale aantal spelers dus op 10 gezet, maar als alle spelers goede ogen hebben, is het vast mogelijk om dat aantal nog een beetje op te rekken. Maar dan ben je natuurlijk wel sneller aan een aanvulblok toe.