Red Hot Silly Dragon

Geplaatst door

2-5 spelers
20-40 minuten
Auteur: Frederic Henry & Guillaume Blossier
Uitgever: Tilsit (2005)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 0 Gemiddelde: 0]

Het spel …

Iedere speler gaat met vier avonturiers op pad om zoveel mogelijk schatten van de draak te stelen. De draak doden zit er in dit spel niet in, hij mag dan wel Silly zijn maar Hot is hij zeker! Jij kan zelf dus wel verbrand worden.

De draak is onvoorspelbaar. Iedere ronde blaast ze haar vlammen door de grot. Afhankelijk van de hitte en de afstand voorkomt ze dat er schatten gestolen worden. Door het omdraaien van een kaart wordt bepaald wat die ronde de kansen van de spelers zijn. Je hebt voor zowel de afstand als de hitte drie waarden: min, max en med. Er wordt namelijk met drie dobbelstenen gegooid. Staat er achter de temperatuur max, dan zal de hitte van de vlam net zo groot zijn als die van de hoogste dobbelsteen. Staat de afstand op med dan wordt de afstand bepaald door de middelste waarde van de drie dobbelstenen.

Na het omdraaien van de kaart mogen de spelers één van hun avonturiers de grot in sturen. Daarna worden de dobbelstenen gegooid en gekeken wie het deze ronde zal overleven (en schatten mee kan nemen) en wie niet. De vier avonturiers van de spelers hebben bepaalde snelheid en een vuurresistentie. Alle spelers zetten blind voor de anderen hun avonturier in (eventueel met een speciale actiekaart). De spelers die de snelste helden hebben ingezet mogen als eerste hun positie in de grot bepalen, daarna komen de langzamere maar vuurbestendigere gasten. Avonturier twee, bijvoorbeeld, (Spark) is de snelste van de vier maar kan maximaal de hitte van een dobbelsteenworp twee verdragen. Spelers die worden geraakt raken deze avonturier kwijt. De overlevers nemen schatten mee uit de grot. En logischer wijs geldt: hoe dichter je bij de draak durfde te komen hoe groter de beloning als je het hebt overleefd.

… en de waardering

Het is een leuk snel spelletje met een hoog risico element. Neem je nooit risico’s dan zal je het spel niet winnen. Neem je te veel dan houd je aan het eind geen avonturier meer over om in te zetten. Het spel is extra leuk gemaakt met actiekaarten. Hiermee kan je je medespelers eenmalig verrassen door de temperatuur bijvoorbeeld nog even wat hoger te maken of door je held extra snelheid te geven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *