2-4 spelers
120 minuten
Auteur: Helmut Ohley en Leonhard Orgler
Uitgever:
999 games
(2013)
Het spel …
Voor liefhebbers die eens wat pittigers willen en niet terugdeinzen voor veel rekenwerk en een lange speelduur is er het genre van 18xx: spellen waarbij spelers treinmaatschappijen maken en breken door het handelen in aandelen en het opbouwen van netwerken, meestal met een jaartal uit de 19e eeuw als titel van het spel. Auteurs Ohley en Orgler hebben samen een paar van dat soort monsters op hun naam staan en begonnen dit spel aanvankelijk als weer een treinenspel in Rusland.
Na veel verder denken, slijpen en ontwikkelen met uitgever Hans im Glück was Russian Railroads het resultaat. Nog steeds een aansprekend spel, maar behalve het onderwerp ‘treinen’ heeft het niets met 18xx gemeen.
Russian Railroads is een onvervalste ‘werkverschaffer’. Om beurten zetten de speler mannetjes in om acties uit te voeren. Met die acties ontwikkel je drie treintrajecten en een industriespoor. Dat levert allerlei bonussen op, maar uiteindelijk zijn die vier sporen vooral puntenmachines. Na afloop van iedere ronde krijg je per traject een aantal punten gebaseerd op je voortgang. Hoe verder je ontwikkelt, hoe mee punten. Waar je in de eerste ronde nog met een paar punten genoegen moet nemen, kun je in de laatste ronde wel meer dan honderd punten krijgen.
Na een vast aantal rondes eindigt het spel en worden er nog wat bonussen uitgedeeld. De speler met de meeste punten wint.
… en de waardering
Soms is een spelidee zo populair dat je omkomt in spellen die dat gebruiken. Na een tijdje is de rek er wel uit en lijken al die nieuwe spellen steeds meer op elkaar. Gegeven de status van de auteurs en de uitgever en het feit dat ik wel gecharmeerd ben van het genre gaf ik Russian Railroads graag een kans en het spel heeft me aangenaam verrast. De afwezigheid van grondstoffen vond ik aangenaam verfrissend. In veel spellen bouw je een economische motor op: eerst bouw je inkomsten op (geld of grondstoffen), later zet je die om in punten. Hier met je direct vol aan de bak om punten te verdienen, maar het is geen puntenbrij waarbij je links en rechts puntjes bij elkaar harkt. Je moet je strategie zorgvuldig plannen en een duidelijke keuze maken in het ontwikkelen van de trajecten. Allemaal is niet haalbaar. Dat zou kunnen leiden tot vaste patronen, maar het spel kent met de ingenieurs en (verborgen) bonuskaarten altijd wat variatie in de startopstelling om dat te ontregelen. En zelfs als je altijd voor een bepaald traject gaat, kun je dat altijd weer anders ontwikkelen, afhankelijk van wat er elders gebeurt.
Alles bij elkaar is Russian Railroads een boeiende puntenpuzzel met veel keuzestress. Je bent veel voor jezelf bezig, maar anderen in de gaten houden om je acties goed te timen is onontbeerlijk. Een aanrader voor iedere liefhebber.