Smartphone Inc.

Geplaatst door

TIP
1-5 spelers
60-90 minuten
Auteur: Ivan Lashin
Uitgever: Cosmodrøme Games (2018)

Wat geef jij dit spel?
[Aantal: 1 Gemiddelde: 4]

Het spel…

De kans dat je een hipster tegenkomt in bijzondere koffiebarretjes is groter dan dat je er een aantreft in een spellenwinkel. Tenzij je toevallig in een spellenwinkel bent waar het spel Smartphone Inc. op de plank staat, want daar staat een prototype hipster (volle baard, bril met dik montuur en zeer serieuze blik) op de cover. Deze hipster is de eigenaar van een start-up die mobiele telefoons maakt die voorzien zijn van de laatste snufjes. Maar helaas zijn er meer mensen op hetzelfde idee gekomen en is succes dus niet verzekerd.

In Smartphone Inc. zijn de spelers de eigenaren van start-ups die mobiele telefoons gaan maken. Het is een echt economen-spel waarin de verschillende aspecten van het werk van een fabrikant terugkomen. Deze aspecten worden aangegeven met symbolen die op twee bordjes staan (je zogenaamde pads). Aan het begin van elke ronde moet je deze bordjes overlappend neerleggen op zo’n manier dat de symbolen zichtbaar zijn die jij wilt gebruiken die ronde.

Vervolgens worden de symbolen één voor één afgehandeld en doorloop je op die manier de productiecyclus van een producent. Je begint het jaar met het vaststellen van de prijzen van je telefoons. Je wilt natuurlijk je waar natuurlijk zo duur mogelijk verkopen, maar je weet dat de consumenten prijsgevoelig zijn. Hoe duurder je telefoons zijn, hoe minder mensen ze willen kopen. Vervolgens ga je produceren. Hoe meer, hoe beter natuurlijk. Maar houdt daarbij wel rekening met je prijs en afzetmarkten! Telefoons verouderen snel en wat je dit jaar niet verkoopt, kan rechtstreeks in de vuilnisbak.

Terwijl de telefoons geproduceerd worden, heb je tijd om je met R&D bezig te houden. Aan het begin van het spel maak je hele simpele toestelletjes, maar je zou je R&D-capaciteit in kunnen gaan zetten om bijvoorbeeld telefoons met betere batterijen te maken, met goede game-functies of misschien wel 4G (dat was in 2018 toen dit spel uitkwam het hoogst haalbare). Wie als eerste zo’n innovatie doet, krijgt daar flink wat geld voor. Maar het vervelende is wel dat de andere spelers de kunst kunnen afkijken en dezelfde innovatie vervolgens met minder moeite ook kunnen ontdekken. Al die telefoons moeten natuurlijk wel aan de man gebracht worden en dus moet je ook investeren in je verkoopnetwerk door in nieuwe landen verkooppunten te openen.

En dan is het eindelijk tijd om de telefoons die geproduceerd zijn te gaan verkopen. De spelers doen dit in de volgorde van de goedkoopste naar de duurste producent. Op het bord staat per regio aangegeven wat de consumenten daar willen betalen voor een telefoon (of te wel in heerlijk economen jargon: hun willingness to pay) en welke bijzondere wensen ze hebben (grote batterij, gaming-functies, 4G, etc.). De goedkoopste producent verdeelt als eerste zijn geproduceerde telefoontjes over de gebieden waar hij een verkooppunt heeft. Hij levert daarbij aan de mensen die bereid zijn de gevraagde prijs te betalen en aan de mensen die hij met zijn innovaties (grote batterij, gaming-functies, 4G, etc.) kan bekoren (prijs doet er dan niet meer toe, ze betalen gewoon wat je vraagt). Als alle spelers hun telefoons hebben mogen proberen te verkopen, rinkelt de kassa. Naast de opbrengst van de telefoontjes (prijs keer verkocht aantal), zijn er nog wat bonusjes te verdienen voor spelers die in een gebied de meeste telefoons hebben verkocht.

En zo speel je vijf rondes door en wie dan het meeste geld heeft verdiend, wint het spel.

…en de waardering

Ik ben echt heel enthousiast over Smartphone Inc. Ik vind het bewonderenswaardig dat dit spel aan de ene kant best simpel is, maar het je tegelijkertijd heel veel om over na te denken geeft doordat alles met elkaar samen hangt. Het is bijvoorbeeld heel fijn om de goedkoopste te zijn omdat je dan telkens als eerste mag. Maar dat loont vooral als je daarmee andere spelers de pas kan afsnijden. Als er genoeg vraag is, dan laten ze jou rustig eerst de goedkope meuk dumpen om vervolgens hun loeidure exclusieve toestellen aan de man te brengen. De flow van dit spel is heel soepel doordat iedereen aan het begin van de ronde met de pads zijn of haar acties kiest. Daarna ben je de rest van de ronde bezig met het uitvoeren hiervan en dat gaat vaak best snel en daardoor blijft de vaart er lekker in.  Dit mechaniekje zorgt er ook voor dat Smartphone Inc. een spel blijft en geen simulatie wordt (dat was te veel van het goede geweest).

3 reacties

  1. Ik heb dit spel gebacked, maar onuitgepakt weer verkocht. Ik dacht met 2 spelen we dit toch nooit. Is het met 2 spelers nog leuk of moet je toch wel echt 4/5 man hebben?
    Mooi review!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *