Spelauteur onder het vergrootglas: Richard de Rijk

Geplaatst door

(dit artikel is eerder gepaatst op de website van het spellenspektakel)

In deze rubriek in het Spellenspektakel e-zine zal iedere keer een bedenker van spellen uitgehoord worden over zichzelf en zijn spellen. In deze editie van deze rubriek is spelauteur Richard de Rijk aan het woord. Richard heeft zijn bekendheid onder spelfanaten vooral te danken aan zijn tweede spel, Atta Ants, waar inmiddels zelfs al een uitbreiding van is uitgebracht. Daarnaast heeft hij de spellen Black Molly en Anera’s Arena uitgebracht. Deze drie spellen brengt hij op de markt via zijn eigen bedrijfje The Realm of Fantasy.

Wie is Richard de Rijk?

Je bent nu werkzaam als spelauteur en –uitgever. Wat voor een opleiding heb je gedaan en heb je ook nog een ander beroep gehad voor je je op het maken en uitgeven van spellen ging richten? Ik heb de studie Industrieel Ontwerpen gevolgd op de Technische Universiteit Delft. In het kort komt deze studie er op neer dat je leert een nieuw product te bedenken en leert het hele traject te organiseren tot en met de vermarkting. Na mijn afstuderen ben ik blijven werken bij het bedrijf waar ik afgestudeerd ben. Ik ben daar nog steeds projectleider bij de afdeling Innovatie.

Wat doe je als je niet bezig bent met je werk? Heb je hobby’s?

Naast de projectleiding voor mijn werkgever, het leiden van The Realm of Fantasy en het uitgeven van spellen is er niet veel tijd over, maar mijn schaarse vrije tijd besteed ik vooral aan het in privé sfeer en bij een jongeren vereniging in Delft spelen van spellen. Verder pak ik de skates als het mooi weer is en ga ik regelmatig naar de bioscoop.

Heb je nog wel eens tijd en zin om spellen van andere spelauteurs te spelen en zo ja wat is dan je favoriete spel en waarom?

Nederland kent niet veel auteurs (van eigen bodem). Een aantal ken ik wel persoonlijk, natuurlijk is een spellenbeurs een goede ontmoetingsplaats. Ik heb echter op beurzen vaak geen tijd om hun spellen ook te spelen.

Je bezoekt vast veel spellenbeurzen (het spellenspektakel, ducosim beurzen, spiel, etc). Wat vind je de leukste beurs en waarom?

Absoluut Spiel. Duitsland is een echt “spellenland”, veel meer als Nederland. Na vier jaar daar gestaan te hebben bouw je een leuke internationale kennissenkring op en praat je makkelijk met andere auteurs, winkeliers etc. Er zijn ontzettend veel bezoekers die graag mijn spellen willen leren (en natuurlijk komen aanschaffen). Door mijn naamsbekendheid (van met name Atta Ants) staan bezoekers van Spiel in de rij, natuurlijk een lekker gevoel.

Het maken van spellen

Op welk moment besloot je om van spellen ontwerpen en uitgeven je beroep te maken en waarom?

In 1996 begon ik met het handelen in spellen die in Nederland (nog steeds) moeilijk te krijgen zijn. Door de jaren heen kreeg ik zo een grote kennis van spelconcepten. Door deze kennis van spelconcepten, en de combinatie met mijn studie, besloot ik zelf een origineel spelconcept uit te werken tot wat in 2001 Anera’s Arena werd. De reacties en de verkopen stimuleerden om verder te gaan.

Kun je iets vertellen over hoe je op het idee voor een nieuw spel komt en wat er allemaal bij komt kijken voor dit idee resulteert in een spel in de winkels, bijvoorbeeld aan de hand van een recent spel?

Het begint bij mij meestal met een idee voor een origineel spelconcept. Daar bedoel ik een “spel mechanisme” mee wat echt nieuwe elementen bevat. Ik vind het belangrijk dat een spel echt iets nieuws te bieden heeft. Zo is Anera’s Arena een echt 3D miniaturenspel en ook nog eens leuk met veel spelers. In Atta Ants zijn er tegenstanders (de spinnen) van de spelers (de mieren) en worden deze spinnen indirect door de spelers zelf bestuurd. Nadat het mechanisme blijkt te werken (ik heb meerdere ideeën gehad die niet bleken te werken) zoek ik er een goed passend thema bij. Ook dit vind ik belangrijk, het thema moet “consistent” zijn met de spelregels, het moet kloppen. Black Molly is tot nu toe het enige spel waar ik het andersom gedaan heb. Ik heb eerst een origineel thema bedacht (vissen moeten overleven in een aquarium vol gevaren) en daarna het concept er bij bedacht. Na het grafische werk is de volgende stap de productie, en als deze gereed is gaan de spellen naar groothandels en naar winkels.

Werk je wel eens samen met andere spelauteurs en zo ja op welke manier dan?

Ik heb nog niet met andere auteurs samengewerkt in de zin van “samen een spel bedenken”. We helpen elkaar wel met het vinden van producenten voor de spelonderdelen die we nodig hebben.

Hoe zou je je eigen spellen omschrijven? (familiespel, spel voor liefhebbers, thematisch, abstract)

De spellen zijn erg verschillend (qua concept en thema), maar wel allemaal bedoeld voor zowel de gezinnen als de liefhebbers. De spelregels zijn eenvoudig, maar de spellen bieden over het algemeen voor de liefhebbers voldoende diepgang en tactieken. De speelduur van de spellen is redelijk kort (max. een uur) en de spellen zijn zowel met 2 als met meer spelers goed speelbaar.

Op welk spel dat je gemaakt hebt, ben je het meest trots en waarom? I

k ben het meest trots op Atta Ants. Ik had niet verwacht dat dit spel (met name in het buitenland) zo’n succes zou worden. Atta Ants bewijst dat goede spellen niet groot en niet duur hoeven te zijn. Zo vond ik op internet bij een recensie de opmerking “a great game in a small box.” Atta Ants werd door verschillende recensisten “de parel op Spiel 2003” genoemd. Dat maakte me natuurlijk erg trots. In 2004 maakte ik een uitbreiding op Atta Ants en dit had tot gevolg dat bezoekers van Spiel 2004 op de stand van The Realm of Fantasy in de rij stonden om deze uitbreiding (vaak ongespeeld) te komen kopen. Intussen kan de productie de vraag nauwelijks bijhouden.

Lees je de recensies die in bladen en op internet over je spellen worden geschreven? En zo ja, neem je eventuele op- en aanmerkingen dan ook mee bij het ontwikkelen van volgende spellen?

Meestal lees ik de recenties in de bladen, omdat die naar mij worden opgestuurd als ze uitkomen. Op Internet hou ik het niet zo bij, maar ik beantwoord wel altijd de e-mails die ik krijg m.b.t. mijn spellen. Soms wordt ik op een on-line recentie gewezen.Opmerkingen beïnvloeden het ontwikkelen van spellen eigenlijk niet zo. Ik geef een spel uit als het idee origineel is en de testspelers enthousiast zijn. Een spel is nooit perfect en er hebben altijd mensen opmerkingen. Het is maar net voor welke doelgroep het spel gemaakt is. De opmerkingen waar ik concreet iets mee kan zijn de suggesties voor eventuele uitbreidingen.

Wat is de beste tip die iemand je ooit gegeven heeft over het ontwerpen en/of uitgeven van spellen?

Je kunt altijd zelf het beste je eigen spellen promoten. En als je bekend wilt worden, reken er dan op dat je minimaal 5 jaar moet volhouden met het promoten van je spellen en het bedenken van “echt nieuwe” spellen.

Stel, iemand heeft nog nooit een van je spellen gespeeld, maar is wel geïnteresseerd. Welk spel zou je dan aanraden om te kopen?

Dat is afhankelijk van het soort spel waar je van houdt. Hou je erg van miniaturenspellen (zoals Warhammer), dan past Anera’s Arena goed bij je. Ben je meer een bord/kaartspeler, dan is Atta Ants een absolute aanrader.

De toekomst

Je laatste twee spellen (Atta Ants en Black Molly) hebben veel overeenkomsten (soort verpakking, type spel). Is dit het begin van een serie?

Nieuwe bordspellen met een “modulair” speelbord en de bijbehorende speelstukken zullen in de toekomst zoveel mogelijk in dezelfde (herkenbare en robuuste) plastic verpakking verschijnen. De ene keer misschien iets groter of iets kleiner, maar de verpakking zal een herkenbaar element blijven voor de toegankelijke, makkelijk mee te nemen en betaalbare spellen van The Realm of Fantasy.

Kan je alvast een tipje van de sluier oplichten en ons iets vertellen over wat we aan nieuwe spellen van jouw hand kunnen verwachten?

Dit jaar komt een tweede uitbreiding van Atta Ants uit. Deze uitbreiding voegt bomen, voorraadkamers en gouden kevers toe aan het spel. Het biedt een nieuwe manier om het spel te winnen en met de komst van de kevers zijn de mieren in het nest niet meer veilig.Er komt ook een nieuw kaartspel uit,wat “Aaargh!” zal gaan heten. En het gaat zoals de titel doet vermoeden: frustrerend. Het unieke aan dit kaartspel is dat je het deck speelkaarten nooit hoeft te schudden en dat de spelregels elk spelletje gegarandeerd compleet verschillend zijn. (Van beide spellen is op de site van The Realm of Fantasy overigens nog geen informatie beschikbaar)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *