Het najaar is oogsttijd, en dat geldt ook voor spellenprijzen. Kort achter elkaar werden de winnaars van de Deutscher Spiele Preis, de International Gamers Award en de Nederlandse Spellenprijs bekend gemaakt.
Zoals was te verwachten won Agricola de eerste prijs in de hoofdcategorie bij de DSP en IGA. De DSP grossiert nu wel heel erg in werkverschaffingsspellen: de nummers 2 en 3 (Stone Age en Cuba) passen ook in dit genre, net als de winnaars van de vorige twee jaren (Caylus en De Kathedraal). Ik mag toch hopen dat we volgend jaar een wat originelere winnaar hebben. Dominion misschien? Eerst maar eens afwachten hoe dat is en hoe het op Spiel valt.
Dan rest nog de NSP. Ook daar was de winnaar met Cuba niet onverwacht. Mijn felicitaties aan The Game Master, dat deze onderscheiding nu voor de tweede keer wint. Cuba is als spel vooral populair onder de echte spellengekken, een doelgroep bij wie The Game Master nog wel wat missiewerk te verrichten had. Met deze titel doet het die spelers in ieder geval een plezier.
Voor deze spellengek had het niet gehoeven; Cuba was voor mij meer van hetzelfde met een langere speelduur. Nooit een goede combinatie. Mijn twee favorieten, Tzaar en Thebes, bungelden helemaal onderaan. Ach, dat gooi ik maar op de beperkte bekendheid van beide spellen…
Helaas namen dit jaar minder mensen de moeite om te stemmen. Jammer, maar ik weet niet goed waar dat aan ligt. Misschien het (in mijn ogen) relatief zwakke deelnemersveld? Afgaande op wat er sinds juni verschenen is en wat er nog komt (Agricola, Chinatown, Dominion, Stenen Tijdperk…) zal de lijst van 2009 waarschijnlijk uit zijn voegen barsten van de toppers. Niet dat het een spannende strijd wordt: ik eet mijn klomp op als dat boerenspel niet wint.
Maar weet jij dan wel waar het aan ligt? Blijkbaar niet aan de zaken die jij noemt, als het effect daarvan maximaal 40 stemmen is. Je zult dus beter moeten uitleggen waarom je het merkwaardig vindt, zoals je het eufemistisch uitdrukt.
De vermoedelijke oorzaken zijn denk ik structureler van aard, en passen in de ideeën over de toekomst van de NSP (die elders al in meer detail wordt gevoerd)
Dat je als jurylid met droge ogen durft te melden dat je niet weet waaraan het ligt, vind ik merkwaardig. Dit jaar was er geen demo bij Ducosim, geen publiciteit via postkaarten in spellenwinkels enzovoort enzovoort. Een daling van een kleine 40 stemmen valt mij enorm mee.
Ook ik heb dit jaar voor het eerst in jaren niet gestemd. Omdat ik maar 1 spel uit de lijst kende (Thebes) dat ik ook nog eens geen topper vond. Het tijdsysteem is erg leuk, maar de geluksfactor is volgens mij te groot.