3-4 spelers
75-90 minuten
Auteur: Klaus Teuber
Uitgever:
999 games
(2013)
Het spel …
In de jaren ’60 van de vorige eeuw bedacht Gene Roddenberry een nieuwe serie over een ruimteschip dat de onbekende delen van de ruimte zou gaan onderzoeken. Deze serie werd niet meteen een hit (de serie werd zelfs na drie seizoenen al stopgezet), maar heeft in de loop van de tijd een ware cultstatus bereikt (beam me up Scotty!). De serie is zelfs populair genoeg dat de makers van Catan er een speciale editie aan hebben gewijd: Star Trek Catan.
Star Trek Catan blijft heel erg dicht bij het originele Kolonisten van Catan , maar dan in een ruimtejasje. Niet langer handel je in schapen, hout, steen, erts en graan, maar in Tritanium, Voedsel, Zuurstof, Dilithium en Water. En hiermee koop je geen straten, dorpen en steden, maar ruimteschepen, ruimtestations en ruimetbases. De ontwikkelingskaarten zijn gebleven, maar ook die hebben een ruimte-make-over gehad. Zelfs de prijzen van de verschillende objecten zijn hetzelfde gebleven.
Het spelverloop is dan ook bekende kost voor elke spellenliefhebber: gooi met de dobbelsteen, het getal bepaald welke planeten grondstoffen opleveren, iedereen die daar een ruimtestation of ruimtebasis heeft krijgt grondstoffen, daarna mag er geruild en gebouwd worden en dan is de beurt afgelopen. Als een zeven wordt gegooid dan komen de roofzuchtige Klingons langs om een planeet te blokkeren en een beetje te roven.
Gelukkig zit er nog wel iets nieuws in het spel, namelijk de heldenkaarten. Op de heldenkaarten staan de verschillende karakters van The Enterprise afgebeeld (zoals Kirk, Scotty, Sulu en Spock). Ieder karakter heeft een speciale eigenschap die de bezitter van deze kaart mag gebruiken. Zo helpt Scotty je bij de bouw van een ruimteschip (“een straat”) omdat je één van de twee benodigde grondstoffen mag vervangen door een willekeurige andere. Kirk beschermd je tegen de rover: als je meer dan zeven kaarten hebt hoef je dan bij een zeven-worp niets af te leggen (en als je geen zeven kaarten had, mag je zelfs een kaart pakken). Alle spelers krijgen aan het begin van het spel één van deze kaarten. Zodra je gebruik hebt gemaakt van de eigenschap van de kaart, mag je de kaart ruilen voor een andere (of je mag de kaart nog één keer bewaren, maar zodra je twee gebruik hebt gemaakt van de bijzondere eigenschap moet je verplicht ruilen).
De spelers krijgen punten voor hun ruimtestations, ruimtebases, de langste bevoorradingsroute en de grootste ruimtevloot. Wie als eerste tien punten heeft, heeft gewonnen.
… en de waardering
Ik houd van Catan, ik houd van Star Trek, dus dit was een must have voor mij. Ik denk ook dat dit spel vooral interessant is voor mensen die én van Catan én van Star Trek houden, want heel veel nieuws heeft het spel niet te bieden ten opzichte van het klassieke bordspel. De heldenkaarten zijn een leuke toevoeging, maar om daar nou een heel nieuw spel voor te kopen gaat wel wat ver. Tenzij je dus een Trekkie bent waardoor de geweldige uitvoering van deze Catan-variant de aanschaf rechtvaardigt. Als je op de automatische piloot de zin (Space, the final frontier….) kan afmaken, dan is dit spel wat voor jou. Als je geen idee hebt, waar ik het over heb, dan kan je dit spel met een gerust hart overslaan.